Celkový súčet

Zasadnutie OZ
Na zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktoré sa konalo 1.10.2024, bolo oznámené, že druhá splátka colnému úradu bola vo výške 26 084,98 €, čiže celkovo sme za súkromný dlh bývalého starostu z obecného účtu zaplatili 66 695,93 €.
K sume treba pripočítať odstupné vo výške piatich mesačných platov, čiže 24 065 €, s ktorými tiež rozpočet nerátal, ale ktoré sme zo zákona vyplatiť museli.
Celkovo tak v obecnej kase chýba 90 760,93 €.
Mohlo to však byť podstatne menej.
Platy starostov
Plat starostu je určený zákonom č. 253/1994 Z. z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest ako súčin priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve, vyčíslenej na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok, a násobku podľa počtu obyvateľov obce zisteného na základe údajov Štatistického úradu Slovenskej republiky k 31. decembru predchádzajúceho kalendárneho roka, pričom podľa počtu obyvateľov sa starostovia zaraďujú do deviatich platových skupín. Po vynásobení priemernej mzdy príslušným koeficientom sa plat starostu zaokrúhľuje na celé euro nahor.

V roku 2022 bola podľa Štatistického úradu SR priemerná mzda 1 304 €. V našej obci bol teda minulý rok základný plat starostu 1 304 x 2,2 = 2 869 €.
V roku 2023 bola priemerná mzda 1 430 €, základný plat starostu Záhorskej Vsi je teda tento rok 3 146 €.
Podľa aktuálneho znenia zákona môžu poslanci obecného zastupiteľstva tento plat starostom (a primátorom) zvýšiť až o 60 %.
V roku 2021 predchádzajúce obecné zastupiteľstvo uznesením 80/2021 odsúhlasilo navýšenie platu starostu o 53 % a tak sme starostovi obce minulý rok platili každý mesiac 4 390 € (brutto) a tento rok dokonca 4 813 € (brutto).
Súčasné obecné zastupiteľstvo v septembri 2023 počtom hlasov 5:3 (jedna poslankyňa neprítomná) upravilo navýšenie platu starostu na 30 %. Starosta však uznesenie nepodpísal a keďže sa v lehote troch mesiacov nenašiel šiesty poslanec, ktorý by tiež zahlasoval za úpravu, plat starostu zostal v nezmenenej výške.
K hrubej mzde 4 813 € treba ešte prirátať 35,2 % za odvody, ktoré za zamestnanca platí zamestnávateľ (OcÚ), čím sa dostaneme na superhrubú mzdu vo výške 6 507,18 € mesačne.
ˇČo by bolo, keby...
...keby starosta obce riadne platil svoje súkromné dlhy?
Keby sme boli v obci, kde starosta dodržuje zákony, nestalo by sa, že by zneužil právomoc a prikázal svojej podriadenej, aby zákony porušovala. V obci, kde by pracovníčky obecného úradu neboli šikanované nadriadeným a riadne by si plnili svoje pracovné úlohy, by sa nestalo, že by viac ako dva roky veriteľovi neposielali starostovu splátku jeho súkromného dlhu, a miesto toho celú mzdu v hotovosti vyplácali starostovi obce.
V obci, kde starosta dodržuje zákony, by sa tiež nestalo, že by rok ignoroval svoju súkromnú exekúciu, potom pár týždňov varovanie exekútora a blokáciu na obecnom účte, a to až dovtedy, kým by prišlo k stiahnutiu obecných peňazí.
Keby starosta obce riadne platil svoje súkromné dlhy, dlh obce voči colnému úradu by vôbec nevznikol.
*
...keby 420 občanov znova nezvolilo Borisa Šimkoviča za starostu?
Celé minulé volebné obdobie (nielen) členovia miestneho klubu ZOMOS upozorňovali na vážne a opakované pochybenia starostu - protizákonné postupy, prekračovanie kompetencií, ignorovanie pracovných povinností, manažérske zlyhania, mizernú pracovnú morálku, problémy s alkoholom a (v neposlednom rade) grobiansky prístup k občanom.
Napriek tomu sa našlo 28 % oprávnených voličov, ktorí svojimi hlasmi dostali Borisa Šimkoviča do funkcie starostu po šiesty raz. (V októbri 2022, kedy sa konali ostatné komunálne voľby, bolo v našej obci presne 1 500 oprávnených voličov. V komunálnych voľbách hlasovalo 841 občanov, starostu so siedmich kandidátov vyberalo 811 voličov. Bývalý starosta po vyhlásení výsledkov tvrdil, že získal viac ako 51 % hlasov, zabudol však dodať, že išlo o hlasy len tých občanov, ktorí prišli k voľbám. V skutočnosti 420 hlasov netvorilo ani tretinu hlasov oprávnených voličov a 1 080 obyvateľov obce Borisa Šimkoviča za starostu nevolilo.)
Keby v roku 2022 nebol Boris Šimkovič zvolený za starostu po šiesty raz, zameškané platby jeho veriteľovi by boli "len" za šesť mesiacov a bolo by dosť času riešiť situáciu inak ako strhnutím dlžnej čiastky z obecného účtu. Veľmi pravdepodobne by sme z obecného účtu súkromný dlh bývalého starostu vôbec neplatili. A aj keby k platbe prišlo, išlo by o cca 22 600 €.
*
...keby sa v jeseni 2023 našiel šiesty poslanec, ktorý by zahlasoval za zníženie navýšenia platu starostu na 30 %?
Pôvodný návrh bol navýšiť starostovi základný plat iba o 10 %, za to však boli ochotní zahlasovať len dvaja poslanci. ZA navýšenie základného platu o 30 % zahlasovalo päť poslancov (v abecednom poradí): Danihel Pavol, Viktor Klik, Jaroslav Korych, Igor Meňhart, Zdenka Meňhartová. PROTI boli traja: Erik Danihel, Stanislav Nechala a Peter Polák. Lenka Balážová na zastupiteľstvo neprišla (pričom sme sa nedozvedeli, či bola jej neúčasť ospravedlnená).
Uznesenie 102/2023 bolo nadpolovičnou väčšinou poslancov schválené, ale starosta obce ho odmietol podpísať. Opakované hlasovanie, pri ktorom by ZA hlasovali tri pätiny poslancov, by uznesenie potvrdilo aj bez podpisu starostu. Šiesty poslanec sa však v lehote troch mesiacov od schválenia tohto uznesenia nenašiel, a tak navýšenie platu starostu zostalo v pôvodnej výške 53 %.
Najlepšie je si celú diskusiu o plate starostu pozrieť, v zázname je to od 1:24:25 do 1:43:48
https://www.youtube.com/watch?v=YDD35QEbgkU&t=1578s
Keby poslanci schválili navýšenie platu starostu o 30 %, za obdobie od októbra 2023 do júla 2024 by boli celkové mzdové náklady na plat starostu cca 53 800 €. Keďže sme mu však naďalej platili navýšenie o 53 %, celkové mzdové náklady za toto obdobie boli cca 63 300 €. Rozdiel 9 500 €.
To ale nie je všetko. Tieto peniaze navyše, ktoré by sme nevyplatili, keby sa našiel šiesty rozumný poslanec, sme pre nesplácanú súkromnú exekúciu bývalého starostu zaplatili vlastne dvakrát. Raz ako plat starostovi a druhý krát ako nestrhnuté splátky colnému úradu.
Keby sa našiel šiesty poslanec, ktorý by zahlasoval ZA zníženie navýšenia platu starostu na 30 %, v obecnom rozpočte by bola o cca 19 000 € menšia sekera.

V krajine zázrakov
Keby sme boli v krajine zázrakov (alebo v obci, kde všetci poslanci poznajú svoje povinnosti a chránia záujmy občanov a obce, ako im to prikazuje zákon o obecnom zriadení a ako sľúbili vo svojom poslaneckom sľube) a našlo by sa šesť poslancov, ktorí by zahlasovali ZA navýšenie platu len o 10 %, za obdobie od októbra 2023 do júla 2024 by boli celkové mzdové náklady na plat starostu cca 45 500 €. Rozdiel oproti tomu, čo sme z obecného rozpočtu zaplatili v skutočnosti, by teda bol cca 17 800 €. Keď zohľadníme aj vyplatenie dlžných splátok colnému úradu z nižšieho starostovho platu, na obecnom účte by zostalo o 35 600 € viac.
Keby sa našlo šesť poslancov, ktorí by zahlasovali ZA nulové navýšenie platu, za obdobie od októbra 2023 do júla 2024 by boli celkové mzdové náklady na plat starostu cca 41 400 €. Rozdiel oproti tomu, čo sme z obecného rozpočtu zaplatili v skutočnosti, by teda bol cca 21 900 €. Celkovo s platbou colnému úradu sme mohli zaplatiť o 43 800 € menej.
Plus odstupné, samozrejme
Novela zákona o platových pomerov starostov z roku 2018 zaviedla odstupňovanie výšky odstupného podľa počtu funkčných období starostu.
Po zániku mandátu starostu obce (primátora mesta) patrí starostovi obce (primátorovi mesta) odstupné v sume
- dvojnásobku jeho priemerného mesačného platu, ak vykonával funkciu dlhšie ako šesť mesiacov,
- trojnásobku jeho priemerného mesačného platu, ak vykonával funkciu jedno funkčné obdobie,
- štvornásobku jeho priemerného mesačného platu, ak vykonával funkciu dve po sebe nasledujúce funkčné obdobia,
- päťnásobku jeho priemerného mesačného platu, ak vykonával funkciu najmenej tri po sebe nasledujúce funkčné obdobia.
Nárok na odstupné starostovi (primátorovi) nevznikne, ak bol opäť zvolený do funkcie.
Odstupné starostovi (primátorovi) nepatrí, ak mandát starostu zanikol:
- odmietnutím sľubu alebo zložením sľubu s výhradou,
- právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,
- vyhlásením výsledku miestneho referenda o odvolaní starostu, ktorým sa rozhodlo o odvolaní starostu.
V zákone sa nič nepíše o tom, ako postupovať, ak odchádzajúci starosta dokázateľne pri výkone svojho mandátu spôsobil obci škodu. Bol vo funkcii? Bol. Zložil sľub? Zložil. Bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin? Nebol. Bol vyhlásený výsledok miestneho referenda o odvolaní starostu? Ani sa nestihlo konať.
Takže odchádzajúcemu starostovi patrí odstupné. Bodka.
Mimochodom, táto novela (a aj iné novely v prospech starostov a primátorov) bude mať zrejme veľa spoločné s tým, že v parlamente je približne polovica poslancov zároveň aj starostom alebo primátorom.
Takže v našej obci sme museli vyplatiť odstupné vo výške piatich mesačných platov. Poslali sme ich rovno colnému úradu, ale tiež je to suma, ktorá mohla byť o o tisíce nižšia.
Pri navýšení 53 % sme na odstupnom (v hrubom) z obecných peňazí vyplatili 24 065 €.
Pri navýšení 30 % by sme na odstupnom (v hrubom) zaplatili 20 450 €. O 3 615 € menej, ako sme zaplatili.
Pri navýšení 10 % by sme na odstupnom (v hrubom)
zaplatili 17 300 €. O 6 765 € menej, ako sme zaplatili.
Pri základnom plate by sme na odstupnom (v hrubom) zaplatili 15 730 €. O 8 335 € menej, ako sme zaplatili.
Kto pracuje za základný plat?
Čo myslíte, dostával by každý mesiac k platu plus 10 % taký zamestnanec, ktorý by si neplnil ani základné pracovné povinnosti?
No, ak by tým zamestnancom bol starosta, ktorý by mal za poslancov falošných kamarátov, tak aj 53 %. Čo je za rok vlastne 18 mesačných platov, ktoré sme zaplatili z našich spoločných peňazí. Za tých šesť mesačných platov navyše sme pritom mohli mať niečo, čo by za to stálo. Napríklad krásne detské ihrisko. Alebo opravenú obecnú cestu. Možno aj dve. Alebo chodník na Stupavskej. Alebo opravený dom smútku.
Celkovo nás táto tvrdá a drahá lekcia o tom, ako veľmi záleží na kvalitách obecného zastupiteľstva, totiž mohla stáť až o 52 000 € menej. Mám k tomu vypracovanú excelovskú tabuľku, keby to niekoho zaujímalo.
A viete, kto pracuje za základný plat?
Zastupujúci starosta.
Na prvom zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktoré sa konalo po zložení mandátu bývalým starostom, poslanci obecného zastupiteľstva jednohlasne schválili, že plat štatutára obce bude bez navýšenia.
Zrazu to išlo. A dokonca bez rečí o osobných názoroch, o občanoch, ktorým výška starostovho platu nevadí, a o tom, že starosta predsa len aspoň trochu pracuje.
Skutočne ironické pritom je, že zastupujúci starosta za dva mesiace vo funkcii spravil viac práce ako bývalý starosta za rok.
Súvisiace články:
Plat starostu
Z obecného účtu zmizlo 40 000 €