Ešte jedna cyklotrasa?

Zelená pre bicykle
Na Záhorí je 109 cyklotrás v celkovej dĺžke 1 147 km. V okrese Malacky sú cyklotrasy v dĺžke 417 km.
Medzinárodná cyklotrasa Eurovelo 13 z Rakúska vstupuje na Slovensko mostom cez Moravu pri Hohenau an der March. Potom vedie severojužným smerom západne od obcí Moravský Sv. Ján, Malé Leváre a Gajary až do Suchohradu, Záhorskej Vsi a cez Vysokú pri Morave prechádza do Devínskej Novej Vsi. Odtiaľ popod hrad Devín v časti Karlova Ves vchádza do Bratislavy.
A plánuje sa ďalšia cyklotrasa. Naozajstný svetový unikát.
Všetko je v poriadku, občania
Na zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktoré sa konalo 8.2.2024, informoval bývalý starosta o projekte panelovej cyklotrasy, ktorý má byť realizovaný na železničnej trati č. 113 zo Zohoru do Záhorskej Vsi. Občania vtedy reagovali, že trať vedie prakticky paralelne vedľa už existujúcej cyklotrasy v správe BSK, tak načo bude ďalšia cyklotrasa? A dostali odpoveď, že projekt je zatiaľ len vo fáze úvah. Na ďalšiu otázku, kedy bude projekt prestavený verejnosti, občania dostali odpoveď, že bude.
Na tento projekt som sa potom bývalého starostu pýtala ešte na dvoch zasadnutiach (21.5. a 25.6.), ale nič som sa nedozvedela.
Z odpovedí z Ministerstva dopravy SR a z BSK tiež moc informácií nevyplynulo.
Informatívne stretnutia, jedná sa len o zámer a verejnosť sa bude môcť vyjadriť, keď bude územné a stavebné konanie.
Aha.
A potom sa verejnosť dozvie, že už je všetko rozhodnuté a občania mali reagovať skôr?
Cesta železnej opony
EuroVelo 13, na slovenskom úseku nazývaná aj Cesta Železnej opony je trasa, na Slovensku vedúca pozdĺž bývalej Železnej opony, čo bola za bývalého režimu nepriepustná hranica medzi západnou a východnou Európou.
Celá trasa vedie od Barentsovho mora na severe až po Čierne more na juhu, prechádza dvadsiatimi krajinami a s dĺžkou 10 400 km je najdlhšou z trás EuroVelo.
Na Slovensku má táto trasa úsek dlhý 90 km, vedie popri riekach Morava a Dunaj. Na jej trase sa nachádza veľa známych aj menej známych zaujímavostí (od hradu Devín a paleontologickej lokality Sandberg cez malebné dedinky Záhoria až po sústavu bunkrov spred 2. svetovej vojny).
Okrem niekoľkých kilometrov medzi Devínom a Bratislavou vedie trasa po samostatných cestách bez automobilov dopravy (najmä hrádze a bývalé vojenské cesty – signálky) alebo po cestách s veľmi malou premávkou. Trasa je úplne plochá, prakticky na nej nie sú žiadne prevýšenia a takmer celá je vedená po asfaltovom povrchu. Trasa je v celom úseku vyznačená ako červená cyklotrasa (červené značky "C" a smerovníky aj s logom EuroVelo 13) a je veľmi dobre okruhovateľná s ďalšími cykloturistickými trasami na Záhorí, v Podunajsku, ako aj v Rakúsku a Maďarsku.
zdroj: https://www.eurovelo.sk/sk/13.html

Ale predsa len sa niečo deje...
Čas oponou trhol a na zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktoré sa konalo 19.11.2024, informoval zastupujúci starosta, že ho oslovili starostovia Lábu a Zohoru, či sa Záhorská Ves k tomuto projektu pripojí. A že oni do toho idú. Keď si občania pýtali viac informácií, dostali od zastupujúceho starostu odpoveď, že to je všetko, čo vie.
zápisnica
videozáznam (od 02:09:40)
Tak som sa informovala sama. Oslovila som starostov Lábu aj Vysokej pri Morave a dostala som (v skratke) tieto informácie:
- na projekte sa pracuje už viac ako rok,
- ide o pilotný projekt, nikde ešte takáto cyklotrasa nie je v prevádzke,
- treba čerpať eurofondy,
- BSK má rada projekty, s ktorými sa môže chváliť,
- verejnosť nemá do toho čo kecať.
No.
Ja si myslím, že verejnosť do toho čo kecať má. Tiež si myslím, že tento projekt je na rovnakej úrovni ako cyklomost Vysomarch, na slovenskej strane vedúci do poľa. Skutočne veľmi užitočné pre obyvateľov regiónu a ich bežný život.
Ešte raz mapa existujúcich cyklotrás - tentoraz v detaile.

Červená línia od Suchohradu cez Záhorskú Ves, Vysokú a ďalej smerom na Bratislavu je Eurovaleo 13. Žlté línie vyznačujú ďalšie cyklotrasy, po ktorých sa dá dostať z Vysokej pri Morave do Lábu a tiež do Zohoru. Modré šípky som doplnila do mapy ja - ukazujú trať č. 113 zo Záhorskej Vsi do Zohoru.
Takže aký zmysel by malo vybudovanie cyklotrasy, prakticky paralelnej k tým existujúcim?
Myslím si že miesto ďalšej (veľmi pravdepodobne tiež) neudržiavanej cyklotrasy by občania na tejto trati potrebovali obnovenie osobnej vlakovej dopravy.
Aj keď autobusy v dopravných špičkách chodia častejšie, všetky sedadlá sú veľmi často obsadené už pri výjazde zo Záhorskej Vsi a cestujúci z Vysokej pri Morave musia hodinu a viac stáť až do Bratislavy. Pravidelné dopravné zápchy totiž spôsobujú, že spoje denne meškajú a cca 40 km dlhá cesta zo Záhorskej Vsi na autobusovú stanicu Nivy sa predlžuje z plánovaných 53 minút na 90 a viac.
Cesta naspäť v poobedňajších a podvečerných hodinách neraz trvá rovnako dlho.
Dopravná situácia sa pritom z roka na rok zhoršuje. Ranný spoj č. 250, ktorý vychádza zo Záhorskej Vsi o 6,17 hod. a od Zohoru ide po diaľnici D2, sa dostane do rannej zápchy najneskoršie na úrovni Záhorskej Bystrice. Študenti zo Záhorskej Vsi tak čoraz častejšie nestihnú prísť načas na vyučovanie, ktoré sa začína o 8,00 hod.
Ani po piatich rokoch od zrušenia vlakového spojenia nie je doriešené nadväzujúce spojenie Záhorská Ves – Devínska Nová Ves, kam denne cestujú napr. študenti Duálnej Akadémie, ale aj mnohí ľudia, ktorí pracujú mimo VW, a teda nemôžu využívať ich podnikovú dopravu. Podľa cestovného poriadku dnešné autobusové spojenie medzi Záhorskou Vsou a DNV trvá v rôznych denných časoch od 1:15 do 2:10 hodiny, pričom vlakom sa tam dalo dostať za 30 minút.
V krátkom časovom horizonte pribudnú ďalší ľudia, ktorí budú z tejto lokality cestovať do centra Bratislavy, pretože v Malackách, Stupave, Záhorskej Bystrici a v DNV sa dokončujú veľké bytové komplexy. Výstavba nových ciest sa pritom neplánuje ani v dlhodobom horizonte.
Oproti cestnej doprave môžu vlaky bezproblémovo premávať aj keď sú na cestách dopravné zápchy a nehody, rovnako ako v prípade nepriaznivého počasia. Okrem toho je vlaková doprava podstatne ekologickejšia a tiež je jedným z najbezpečnejších spôsobov dopravy. To sú dôvody, prečo je preferovaná a dotovaná vo všetkých západných krajinách. Spôsob efektívneho zapojenia železnice do systému prepravy cestujúcich je vidno napr. v susednom Rakúsku. Bezplatné parkovisko pri každej železničnej stanici a zľavy na cestovnom sú len dva z viacerých benefitov, ktorými v Rakúsku motivujú ľudí k tomu, aby miesto áut využívali vlaky.
Preto som 28.11. na BSK, ŽSR a ministerstvo dopravy poslala žiadosti o obnovenie osobnej vlakovej dopravy na trati č. 113 Zohor - Záhorská Ves.
Behom najbližších dní bude spustená aj elektronická petícia za obnovenie vlakovej dopravy na tejto trati.
Ak chcete túto iniciatívu podporiť aktívnejšie, môžete tiež poslať žiadosti na BSK, ŽSR a ministerstvo dopravy. Aby však vaša žiadosť bola braná do úvahy, treba do mailu uviesť vaše údaje (meno, priezvisko a adresa) a do troch pracovných dní ju treba poslať aj poštou.
Ale už aj poslanie obyčajného mailu pomôže. Čím viac ľudí sa ozve, tým lepšie. Vlakové spojenie sa malo rušiť už v roku 2003. Vtedy sa vďaka občianskej iniciatíve našlo riešenie financovania a vláčik potom premával až do decembra 2019. Ak má niekto záujem o ďalšie informácie, prosím, kontaktujte ma mailom na adrese, uvedenej na lište vľavo dole.
Súvisiaci článok:
Vlak