Problémy treba riešiť

Mnohé problémy v našej obci zostávajú nevyriešené, pretože by s tým bolo príliš veľa práce, a/alebo by riešenie bolo medzi voličmi nepopulárne, a/alebo štatutár nemá vedomosti či zručnosti (alebo oboje) na riešenie problému, a/alebo si štatutár myslí, že riešením je "skratka", ktorá je v konečnom dôsledku nielen dlhšia, ale aj drahšia ako riadny postup v rámci zákonov tohto štátu.
Myslím si, že takéto praktiky nemajú v samospráve čo robiť a konečne by sa to malo zmeniť aj v našej obci. Aj preto v marcových doplňujúcich voľbách kandidujem na starostku obce.
ČO sa dá teraz zvládnuť ? A KTO to zvládne?
15. marca 2025 budeme voliť štatutára obce len na obdobie do
riadneho termínu komunálnych volieb, čiže na rok a pol. Je to veľmi krátka
doba a v našej obci pritom treba riešiť množstvo dlhé roky
zanedbávaných, alebo zle spravovaných vecí.
V čele obce preto potrebujeme
človeka, ktorý má prehľad
o stave obecných vecí, ovláda legislatívne procesy, aktívne nachádza
riešenia problémov a vie, kde a ako na to získať financie.
Je preto veľmi potrebné, aby voliči odložili nabok osobné sympatie a antipatie a pri volebných urnách sa pri jednotlivých kandidátoch rozhodovali podľa ich vedomostí a schopností, podľa ich odborných kvalít a tiež podľa práce, ktorú už pre obec odviedli.
Ja sa dianiu v našej samospráve intenzívne venujem už viac ako dva roky. Som členka sociálnej, bytovej a školskej komisie a ako občianska
aktivistka sa aktívne zúčastňujem všetkých zasadnutí obecného zastupiteľstva a
väčšiny zasadnutí komisií. Pripomienkujem obecné dokumenty, pomáham aj pri ich
tvorbe a posledných pár mesiacov robím zápisnice zo zasadnutí obecného
zastupiteľstva. Od októbra 2023 píšem tento blog o dianí v našej obci. Dva roky
dobrovoľnícky pracujem v obecnej knižnici. Ako členka OZ Najzápadnejšia sa zúčastňujem
všetkých dobrovoľníckych akcií tohto občianskeho združenia. Ako dobrovoľníčka
pracujem aj v našom komunitnom centre a som tiež členka komunitnej rady. Od
septembra 2024 som revízorkou Združenia občanov miest a obcí Slovenska.
Veľa vecí, ktoré je potrebné v našej obci zmeniť, je len otázkou dobrého managementu obce. Náprava preto môže byť dosť rýchla (v priebehu týžďňov), aj keď nie ľahká.
Rovnako veľa vecí sa však nedá vyriešiť za krátke časové obdobie, ktoré zostáva do termínu riadnych volieb, pretože riešenia vyžadujú dôkladnú projektovú prípravu a veľa financií. Za rok a pol sa však dajú spraviť aspoň všetky prípravné práce a nastaviť procesy tak, aby mohli projekty plynule pokračovať aj v ďalšom volebnom období.
KOMUNIKÁCIA
Obyvatelia obce majú od obecného zastupiteľstva včas dostávať pravdivé a úplné informácie o všetkých dôležitých obecných veciach, aby mali možnosť ich pripomienkovať, alebo navrhovať iné riešenia. Občania majú právo kontrolovať činnosť obecného zastupiteľstva a preto je potrebné, aby mali prístup k informáciám z viacerých zdrojov.
Treba teda zriadiť oficiálny facebookový profil obce, kde by boli zverejnené všetky materiály k zasadaniam obecného zastupiteľstva, ďalej všetky aktuálne dokumenty (návrhy všeobecne záväzných nariadení, pozvánky na zasadnutie komisií, zápisnice zo zasadaní obecného zastupiteľstva a tiež z jednotlivých komisií atď.), kde by bolo možné (napr. formou ankety) zapojiť obyvateľov obce do rozhodovania o obecných veciach a kde by občania mohli klásť otázky starostovi a poslancom.
Pretože na facebooku nie sú všetci obyvatelia obce, treba začať vydávať obecné noviny 6x do roka. Máme novú redakčnú radu, ktorá je schopná aj ochotná naplniť jednotlivé čísla nielen hodnotnými informáciami o dianí v obci, ale aj zverejňovať dôležité informácie od obecného zastupiteľstva.
Ďalej treba sprehľadniť a aktualizovať obecnú webovú stránku. Statické články tiež treba doplniť o nové informácie a tie neaktuálne treba z webstránky stiahnuť. Na webstránku treba pridať rubriku Otázky pre starostu, kde budú zodpovedané aj anonymné dopyty.
Štandardom musí byt aktívna, slušná a profesionálna komunikácia s občanmi, okolitými obcami, okresným úradom, VÚC, ministerstvami a inými úradmi.
FINANCIE
Napriek tomu, že kompa ročne prinesie do obecnej kasy v priemere 500 000 €, v obci to nikde nie je vidieť. Pritom susedné obce aj bez kompy dokázali vybudovať kanalizácie, zrekonštruovať obecné budovy, vybudovať obecné cesty, chodníky, autobusové zastávky, detské ihriská a športoviská.
Preto je nevyhnutné urobiť audit režijných nákladov obce a následne začať šetriť. Rozhodne nie je v poriadku, že z obecných peňazí majú prospech len obecní zamestnanci a na potreby obyvateľov nič nezostane. Treba tiež spraviť audit finančných pohľadávok obce, kde aktuálne evidujeme pohľadávky vo výške 280 000 € a suma sa každý rok zvyšuje.
Potrebujeme tiež sprehľadniť financovanie obecného podniku. Na kompe napriek opakovaným a dôrazným pripomienkam stále chýba kamera nad kasou, hoci to je základná vec pri hotovostných platbách. Na kompe nie sú možné platby kartou, neposkytujeme možnosť predplatného pre pendlerov, a prejazdy s preukazom sa stále zaznamenávajú ručne, čo podstatne sťažuje kontrolu. Doriešiť tiež treba pracovné zmluvy s kompármi, ktorí majú veľmi nízky pevný základ mzdy a vysokú pohyblivú zložku, čo je problém hlavne pri prevádzkových odstávkach.
Rovnako je nevyhnutné zefektívniť využívanie výziev pre získavanie finančných dotácií. Na obecnom úrade nemáme zamestnanca, ktorý by mal v agende prípravu, koordináciu, implementáciu a monitorovanie projektov obce financovaných z externých zdrojov. Momentálne spolupracujeme s externými projektármi, ktorí sú však násobne drahší ako kvalifikovaný obecný zamestnanec na plný úväzok.
Považujem za veľmi dôležité zapojenie občanov do rozhodovania o obecných investíciách. Obec patrí všetkým obyvateľom a preto majú byť štandardom verejné diskusie a hlasovanie obyvateľov o projektoch. Ak chce obec napr. zriadiť na cintoríne urnovú stenu, má zverejniť návrhy a o konečnej podobe nechať rozhodnúť občanov.
V spolupráci s občanmi je tiež potrebné vypracovať dlhodobé plány na rozvoj obce, vyriešiť celkový vizuál obce zjednotením jednotlivých prvkov mobiliáru, farebnosťou obecných budov a úpravou verejných priestranstiev.
ADMINISTRATÍVA A ORGANIZÁCIA PRÁCE
Momentálne sa pracuje na siedmych projektoch, ktoré sú v rôznych fázach od verejného obstarávania na projektovú dokumentáciu po neschválenie projektu pre nedostatky v podkladoch. Projektová dokumentácia na rekonštrukciu budovy obecného úradu nás doteraz stála takmer 70 000 € a stále nie je v takom stave, aby bolo možné podať do SIEA žiadosť o príspevok na financovanie rekonštrukcie. Preklenovací úver, na prípravu ktorého mal obecný úrad viac ako dva mesiace, zatiaľ ani len neschválilo obecné zastupiteľstvo. Na obecnom úrade pritom nezvládajú včas a riadne ani bežnú agendu.
Preto treba nastaviť organizačnú štruktúru a pracovné procesy na obecnom úrade tak, aby bolo všetko včas a riadne vybavené.
Množstvo nedostatkov je aj v správe a údržbe verejných priestranstiev a budov. Je preto potrebné zriadenie technického úseku na OcÚ, ktorý by tiež zabezpečoval dohľad nad pracovníkmi na verejno-prospešných prácach, odstraňovanie čiernych skládok a monitorovanie vzniku nových. Priestupkové konania a pokutovanie tvorcov čiernych skládok je jedinou možnosťou, ako postupne vyčistiť obec i jej okolie od vyhodeného komunálneho odpadu.
V obci chýbajú priechody pre chodcov a problémom je aj časté nedodržiavanie dopravných predpisov nedisciplinovanými vodičmi. Preto sa musí spraviť pasportizácia dopravného značenia v obci a zriadenie merania rýchlosti
pri vstupoch do obce.
Aktuálne sa rieši rekonštrukcia čističky odpadových vôd (ČOV), ktorá je už nevyhnutná. Nasledovať musí zokruhovanie vodovodu, čo je podmienkou na získanie financií na výstavbu kanalizácie. Toto je projekt, ktorý sa nedá zvládnuť za pár mesiacov, odkladanie riešenia na ďalšie volebné obdobie by však mohlo viesť k tomu, že už nebude kde žiadať o príspevok na financovanie. Možnosti čerpať externé zdroje totiž nie sú nekonečné.
Rovnako je potrebné začať riešiť financovanie ďalšieho problému - oprava a výstavba ciest, chodníkov, oddychových zón a detských
ihrísk. Potrebná je aj rekonštrukcia autobusových zastávok, vrátane vybudovania autobusových zálivov na Stupavskej ulici oproti cintorínu. Súčasné riešenie totiž ohrozuje chodcov aj vodičov.
Všetci sme si už všimli, že letá sú stále teplejšie, preto treba už teraz riešiť tienenie a schladzovanie verejných priestorov, ktoré môže v intraviláne znížiť priemernú letnú teplotu až o 10 °C. Potrebujeme teda premyslene riešiť verejnú zeleň nielen výsadbou stromov, ale aj miesto vykášania obecných pozemkov vysiať kvetné lúky a pri obecných budovách zriadiť dažďové záhrady. Pri obecnom úrade a pri kompe treba urobiť pitné fontánky. Na viacerých uliciach treba vybudovať retenčné nádrže, ktoré zachytia vodu pri prívalových dažďoch, aby nezaplavovala cesty. Zachytená voda sa v období sucha použije na zavlažovanie.
SOCIÁLNA A ZDRAVOTNÁ OBLASŤ
Takmer všetky problémy v tejto oblasti sú dlhodobo zanedbané a na ich riešenie bude potrebné vykonať veľa práce a vybaviť množstvo nutnej administratívy, na čo bude potrebný dostatok času.
Rýchlo sa dá vyriešiť len transparentný poradovník na obecné byty, ktorý by sa riadil novým všeobecne záväzným nariadením (VZN) o prideľovaní obecných bytov, ktorý už v sociálnej komisii pripravujeme. Obecné byty sa majú prideľovať výlučne tým žiadateľom, ktorí splnia všetky podmienky.
Žiaľ, o možnosť čerpať financie na výstavbu nových obecných bytov z výzvy Úradu splnomocnenca pre rómske komunity sme prišli, pretože Bratislavský kraj nebol zaradený medzi oprávnených žiadateľov. Príprava na výstavbu nových obecných bytov však musí byť zaradená medzi akútne veci na riešenie.
Rovnako treba zriadiť obecný sociálny podnik a na dopravu k lekárom a na úrady pre seniorov, ZŤP obyvateľov a mamičky s deťmi potrebujeme vyriešiť sociálny taxík. Rovnako ako je nevyhnutné zriadenie domácej opatrovateľskej služby pre dôchodcov a ZŤP obyvateľov, zriadenie odľahčovacej služby pre opatrovateľov ZŤP obyvateľov a zabezpečenie zdravotnej starostlivosti v obci (pediater, zubár, všeobecný lekár).
Väčšina zvýraznených bodov v tomto odseku si vyžaduje dlhší čas, odkladanie riešení však problémy len zhorší a preto treba začať aspoň s ich prípravou.
K vyriešeniu dlhodobých problémov s verejným poriadkom by výrazne prispelo zriadenie nízkoprahového klubu mládeže. Aj v tomto prípade ide o proces, ktorý by zabral veľa času, okrem iného preto, že nemáme vhodnú budovu, kde by mohol klub byť. ˇPotrebovali by sme tiež nájsť kvalifikovaných sociálnych pracovníkov, ktorý by v klube s mladými ľuďmi pracovali.
OSTATNÉ
Okrem vyššie spomenutých oblastí, na ktorých treba pracovať, je tu ešte viacero vecí, ktoré vyžadujú aktívnu spoluprácu so susednými obcami.
Riešenie problému s túlavými psami je možné, ak sa viaceré obce dohodnú a spolu si zriadia a zaplatia obecného šarhu a spoločnú karanténnu stanicu.
Spolupráca so susednými obcami by pomohla aj pri rokovaniach s BSK a ministerstvami pri snahách o obnovenie vlakového spojenia na trati Zohor - Záhorská Ves a zriadenia odbornej strednej školy alebo učňovky v Malackách.
Ako som už napísala vyššie, pri riešení vecí, ktoré sa týkajú nás všetkých, je kľúčová spolupráca s obyvateľmi obce. Aj preto vás pozývam na predvolebné diskusie, kde budete mať možnosť nielen vypočuť si
jednotlivých kandidátov, ale aj klásť im (aj anonymne) otázky.
Prvá predvolebná diskusia s kandidátmi na starostu obce sa uskutoční v sobotu 15.2. v malej sále CVČ o 17,00 hod. Všetci ste vítaní.
Súvisiace články:
Doplňujúce komunálne voľby
Vyberajte rozvážne
Réžia obce