Projekt rekonštrukcie ČOV

26.02.2025

Krátke zhrnutie

Čistička odpadových vôd v našej obci bola uvedená do prevádzky v roku 2007. Odvtedy je v tzv. skúšobnej prevádzke, pretože nebola projektovaná na navážanie fekálií cisternou.  Aj keď rozpočet na výstavbu ČOV bol štedrý, od začiatku prevádzky na ČOV chýbali viaceré podstatné technológie. Dôsledkom je nielen nadmerné opotrebovávanie zariadenia, ale aj trikrát vyššie náklady na vyčistenie m3 vody ako majú okolité obce.
Projekt na výstavbu kanalizácie, ktorý roky leží v šuplíku na OcÚ, je nepoužiteľný, lebo nespĺňa dnešné normy. Kanalizáciu v obci nemôžeme začať budovať, kým nebudeme mať dokončený vodovod. 


O všetkom dianí okolo čističky odpadových vôd celé roky rozhodovali výlučne starostovia Záhorskej Vsi a Suchohradu. Nové stanovy boli podpísané až 23.6.2023, Okresný úrad Bratislava, odbor všeobecnej vnútornej správy ich zaregistroval 2.8.2023. 

Orgánmi združenia odvtedy sú:
1/ Valné zhromaždenie
2/ Dozorná rada
3/ Predstavenstvo  

Členmi predstavenstva sú starostovia Záhorskej Vsi a Suchohradu. Vo valnom zhromaždení sú traja poslanci zo Záhorskej Vsi a traja zo Suchohradu, predsedom zhromaždenia je zástupca starostu obce Záhorská Ves.  V dozornej rade sedia ďalší traja poslanci zo Záhorskej Vsi a traja zo Suchohradu, predsedom rady je zástupca starostu obce Suchohrad.

O záležitostiach okolo ČOV teda teraz rozhoduje 14 ľudí + vedúci prevádzky, ktorý môže predkladať valnému zhromaždeniu návrhy na zefektívnenie a racionalizáciu prevádzky.
Zdalo by sa, že sa konečne podarí zrealizovať rekonštrukcia čističky, o ktorej sa hovorí už niekoľko rokov. 

V skutočnosti sa však prijatím nových stanov až tak veľa nezmenilo. Za združenie obcí konajú a dokumenty podpisujú ako štatutárny orgán spoločne starostovia obcí.  A aj bežné záležitosti združenia obstaráva ktorýkoľvek člen predstavenstva. O vykonaných opatreniach má bezodkladne informovať predsedu Valného zhromaždenia a predsedu Dozornej rady.  
Ktorýkoľvek člen predstavenstva je buď starosta Záhorskej Vsi, alebo starosta Suchohradu. V praxi (v súlade s bežnými zvyklosťami v oboch obciach) bežné (aj nebežné) záležitosti zvyčajne neobstaráva nikto. 

A nezmenilo sa to ani potom, ako bývalý starosta Záhorskej Vsi zložil mandát.



Zasadnutie OZ 23.4.2024



Zasadnutie Valného zhromaždenia ČOV  11.7.2024


Zasadnutie Valného zhromaždenia ČOV 25.7.2024


Zasadnutie OZ 19.11.2024


Zasadnutie Valného zhromaždenia ČOV 25.11.2024


Na novembrovom valnom zhromaždení som sedela ako hosť, takže nie som odkázaná len na zápisnicu. Podstatné veci, ktoré sa tam udiali, sú síce zapísané, ale ja mám v pamäti aj ďalšie informácie - ako napríklad výrazy tvárí zúčastnených, keď v priebehu zasadnutia vysvitlo, že týždeň pred termínom na podanie žiadosti o finančný príspevok nie je napísaná samotná žiadosť, ohlásenie leží na úrade v Malackách a nie v Bratislave, a ani prílohy k žiadosti nie sú kompletné. 

Pani poslankyňa Grujbárová zo Suchohradu a pani poslankyňa Trstenská zo Záhorskej po tomto valnom zhromaždení strávili dlhé a úmorné hodiny nad prípravou žiadosti. Ohlásenie sa podarilo odniesť do Bratislavy a nakoniec sa dokopy dali včas aj všetky potrebné prílohy. Starosta Suchohradu si na pondelok 2.12. zobral dovolenku, takže získanie jeho podpisu na žiadosť tiež nebol jednoduchý proces.  

Žiadosť bola 2.12.2024 odoslaná a na oficiálne výsledky z MAS sa stále čaká. 


4.2.2025  11,11    mail s názvom Projekt rekonštrukcie ČOV a preklenovací úver, adresovaný všetkým poslancom, hlavnému kontrolórovi a obecnému úradu. 


Dobrý deň všetkým,

píšem zápisnicu z ostatného zastupiteľstva a pritom som si uvedomila, že v bode 11. zastupujúci starosta neinformoval o projekte rekonštrukcie ČOV. Podľa mojich informácií vraj projekt dostal plný počet bodov, čiže peniaze by sme následne mali dostať.

Ďalej podľa mojich informácií mali byť už diely na rekonštrukciu objednané, lebo ich výroba trvá asi tri mesiace a projekt musí byť ukončený 6/2025. Máme teda k dispozícii necelých päť mesiacov.

Poprosím odpovede na tieto otázky:
1. Boli už objednané všetky potrebné diely?
2. Z čoho to chcete zaplatiť, keďže preklenovací úver, ktorý sa mal riešiť na januárovom zastupiteľstve, sa tam neriešil?
3. Prečo sa na januárovom zastupiteľstve neriešil preklenovací úver? Prvýkrát sa o ňom hovorilo na novembrovom zastupiteľstve, obecný úrad mal teda viac ako dva mesiace na prípravu.
4. Zastupujúci starosta na januárovom zasadnutí zastupiteľstva povedal, že vo februári zasadnutie nebude - jedine, keby bolo niečo mimoriadne. Hrozba, že ČOV nebude prevádzkyschopná, nie je dostatočný dôvod na zasadnutie?
5. Ak sa toto nedorieši, bez ohľadu na to, kto vyhrá voľby, ako má podľa vás nový starosta za tri mesiace zvládnuť aj vybavenie úveru, aj včasnú dodávku dielov a ešte aj rekonštrukciu ČOV?
6. Máte nejaký plán B pre prípad, že by ČOV nebola prevádzkyschopná?

Ďakujem vopred za odpovede.

S pozdravom
Miškerníková

*

4.2.2025   11,20    Zdenka Meňhartová

Dobrý deň,


ja by som poprosila o vyjadrenie úrad, resp.zastupujúceho starostu. Tiež som myslela, že do januárového OZ dostaneme od úradu vypracovaný prieskum trhu ohľadom úverov, ale zjavne som to chápala tak iba ja. Nemám žiaden záložný plán, MAS vraj ešte nezaslala žiadne vyrozumenie a ja osobne nevidím ako moju úlohu nahánať štatutárov združenia, aby si strážili terminy a mysleli dopredu

Z.M.

*

4.2.2025    15,09  Viktor Klik

Dobry den,
nemam ziadne informacie o objednanych dieloch, ani o potrebe preklenovacieho uveru. Do kopie pridavam pana starostu zo Suchohradu, ak by mal dalsie informacie.
VK

*

12.2.2025  14,34     Pavol Danihel

Dobrý deň, pani Miškerníková odpovedám na Vaše otázky:

1. Boli už objednané všetky potrebné diely?
2. Z čoho to chcete zaplatiť, keďže preklenovací úver, ktorý sa mal riešiť na januárovom zastupiteľstve, sa tam neriešil?
3. Prečo sa na januárovom zastupiteľstve neriešil preklenovací úver? Prvýkrát sa o ňom hovorilo na novembrovom zastupiteľstve, obecný úrad mal teda viac ako dva mesiace na prípravu.
4. Zastupujúci starosta na januárovom zasadnutí zastupiteľstva povedal, že vo februári zasadnutie nebude - jedine, keby bolo niečo mimoriadne. Hrozba, že ČOV nebude prevádzkyschopná, nie je dostatočný dôvod na zasadnutie?
5. Ak sa toto nedorieši, bez ohľadu na to, kto vyhrá voľby, ako má podľa vás nový starosta za tri mesiace zvládnuť aj vybavenie úveru, aj včasnú dodávku dielov a ešte aj rekonštrukciu ČOV?
6. Máte nejaký plán B pre prípad, že by ČOV nebola prevádzkyschopná?

1. Žiadne diely ešte neboli objednané

2. Úver máme v riešení, od bánk sme si vyžiadali ponuky, keď nám ponuky pošlú predložím ich na finančnú komisiu a ak to príde v priebehu týždňa alebo dvoch zvolá sa mimoriadne zasadnutie OZ alebo na marcovom zasadnutí.

3. Neriešil sa pretože nebola určená výška ani presné podmienky ponuky úverov.

4. Mimoriadne zasadnutie bude ak vznikne situácia, že prevádzka ČOV bude ohrozená. V utorok sme s p. Temerom boli na rokovaní v BA ohľadom VO na ČOV, rieši to firma ISTRODENDER s.r.o., do troch týždňov by malo byť ukončené VO.

5. Situácia sa rieši nenecháva sa to na nového starostu.

6. Plán B nemáme.

S pozdravom
Pavol Danihel
zastupujúci starosta

OBEC Záhorská Ves
Hlavná 29
900 65 Záhorská Ves

+421 34 778 03 85
pavol.danihel@zahorskav*s.sk

*

12.2.2025    14,51  Anna Miškerníková

Ďakujem, pán Danihel, ale ja som sa pýtala, prečo sa nepreberal preklenovací úver na OZ v januári, ako bolo dohodnuté na OZ v novembri. Čo ste robili dva mesiace, keď len teraz oslovujete banky a finančnú komisiu?
A prečo ste išli riešiť verejné obstarávanie až teraz, keď vás na valnom zhromaždení ČOV projektant upozorňoval, že diely treba objednať v dostatočnom predstihu a navyše ste vy a pán Temer boli poverení objednať diely priamym zadaním?

Nerozumiem, prečo musí stále niekto "zvonka" pripomienkovať a kontrolovať, či na OcÚ bolo urobené to, čo malo byť urobené, a či to bolo urobené včas. 

 

12.2.2025   15,03   Pavol Danihel

Dva mesiace som nič nerobil...

Pokiaľ nemáme schválené peniaze nemôžeme ako starostovia nič objednávať. Ešte stále nemáme v rukách schválenú žiadosť o dotáciu ale len prísľub.

*

12.2.2025   15,13   Zdenka Meňhartová

Tu ČOV musime urobiť bez ohľadu na to, či dostaneme dotáciu alebo nie. Na tom sme sa predsa zhodli. Inak už nemôžeme ani povoliť ďalšiu výstavbu. Ja som na valnom nebola, ale ak sa valné na tom zhodlo, mali ste to fakt urobiť. Ubehli dva mesiace odvtedy. Ja si nemyslím, že si dva mesiace nič nerobil, predovšetkým nonstop upratuješ hovná po Borisovi, lenže pokiaľ aj s Temerom nebudete tieto veci brať vážne, sami ďalšie hovná vyrobíte. Sedíte tam, nerozumiete pojmom, odovzdáte na iný úrad, popis projektu na poslednú chvíľu zachraňujú Ajča so Zuzkou, no celé to vyzerá zle. A to je tam ešte tá záležitosť, že my na MAS už máme vďaka čerpaniu na Jeseň života omnoho menej financií, než potrebujeme, čiže aj tak budeme musieť platiť časť zo svojho a to by sa tiež malo povedať nahlas a počítať s tým.

*

12.2.2025   17,04   Anna Miškerníková 

Pán Danihel, ja som predsa nenapísala, že ste dva mesiace nič nerobili. Pýtala som sa, čo ste robili dva mesiace a z kontextu bolo jasné, že sa pýtam na činnosť ohľadom preklenovacieho úveru. A stále by som to chcela vedieť, pretože OcÚ zabezpečil od 19. novembra 2024 do 28.1.2025 celú jednu ďalšiu ponuku od banky, na ktorej je dátum 14.1.2025 a pani Danihelová ju poslala poslancom 28.1.2025 o 15,01, čiže dve a pol hodiny pred zasadnutím obecného zastupiteľstva.
Znova (ako v prípade objednania statického posudku na colnicu) je to úplne jednoduchá záležitosť, netreba na to žiadne špeciálne znalosti. Zavolať do bánk a/alebo im poslať maily sa dá predsa vybaviť do pol hodiny. A doručené ponuky preposlať pánovi Klikovi je otázka 30 sekúnd.

Do telefónu ste mi dnes povedali, že ďalšie ponuky od bánk mal zabezpečiť hlavný kontrolór. No, jednak to nie je jeho povinnost, robil by to z dobrej vôle, a jednak - ak by HK tie ponuky zabezpečil v lete 2025, alebo na Vianoce, furt by ste s tým boli v pohode? Vy, čo sedíte na OcÚ, a ktorých platíme z obecných peňazí, máte zabezpečovať, aby v obci fungovali veci - a to bez toho, aby v jednom kuse z dobrej vôle niekto vypomáhal, a/alebo kontroloval, či ste urobili to, čo sa dohodlo, že urobíte.

Ak budete mať do troch týždňov ukončené VO, sme už v marci, výroba dielov má trvať tri mesiace, to už sme v júni, kedy budeme tú rekonštrukciu realizovať? Dá sa to zvládnuť za tri dni? Ak to nestihneme, môže nám MAS odmietnuť financovanie? Ja neviem, ja sa pýtam, ako to všetko chcete zvládnuť. Pokiaľ viem, bavíme sa tu o sume cca 100 000 €, ktoré by sme potom museli platiť z obecného rozpočtu, na čo nemáme, čiže by sme si museli na to vziať ďalší úver.

Obe tieto možnosti by boli fatálnym zlyhaním v manažovaní tejto záležitosti, na ktorú však zase doplatia len obyvatelia obce.

Predpokladám, že odmeny na obecnom úrade boli všetkým zamestnankyniam riadne vyplatené.
Bravo.

*

12.2.2025    17,13  Igor Meňhart

Dobrý deň,mám potrebu reagovať, lebo tu odznievajú veci o ktorých by som mal vedieť a neviem.

v maili od zastupujúceho starostu bolo: V utorok sme s p. Temerom boli na rokovaní v BA ohľadom VO na ČOV, rieši to firma ISTRODENDER s.r.o., do troch týždňov by malo byť ukončené VO.

Mám taký dojem, že na valnom zhromaždení 25.11.2024 sme sa rozprávali, že keďže ide o zakázku s nízkou hodnotou, postačuje oslovenie troch firiem. Pán Krčmárik nám prisľúbil dodať kontakty na tieto firmy s tým, že treba čerpadlá objednať, aby sa stihli vyrobiť. Termín na ukončenie a vyhodnotenie projektu je 6/2025. Priame oslovenie by ušetrilo mesiac. K f. Istrotender, firma je už 5 rokov v strate. To je podivné. A navyše v januári 2024 nám ponúkala svoje služby na projekt rekonštrukcie ČOV. Teraz mi to preto príde ako trochu konflikt záujmov. K peniazom. Naša obec má alokovaných od MAS 46.216 Eur a Suchohrad približne 79.000Eur. Rozpočet projektu je približne 180.000 Eur. V prípade spoločného majetku a investície do združenia v pomere 1/2 ku 1/2, ZV chýba 44.000 Eur. Ak pôjdeme 2/3 ku 1/3 tak nám chýba 74.000 Eur.

Dúfam, že obec má prehľad o úveroch už nachystaný a FK sa môže budúci týždeň zísť.

Igor Meňhart

*

18.2.2025   6,12   Anna Miškerníková

Dobrý deň,

prešli dva týždne od môjho prvého mailu v tomto vlákne a tak poprosím odpovede na tieto otázky:
1. Koľko ponúk na poskytnutie úveru od bánk už máme k dispozícií?
2. Zasadala už finančná komisia? Pozvánku som nezaregistrovala.
3. Bude vo februári zasadnutie OZ, kde by sa schvaľoval úver?

Miškerníková 

*

18.2.2025  15,03  Pavol Danihel

Dobrý deň,

  1. Žiadnu ponuku
  2. FK nezasadala
  3. Záleží od doručenia ponúk na úver

*

18.2.2025    15,22 Anna Miškerníková

Pán Danihel, a kedy a od ktorých bánk ste tie ponuky pýtali? Mám si na to podať 211-ku, alebo mi prepošlete maily/žiadosti aj bez toho?

*

19.2.2025   Michaela Danihelová   (adresované iba mne a zastupujúcemu starostovi)

Dobrý deň, pani Miškerníková máme ponuku z Prima banky a ČSOB banky. Tieto ponuky do OZ dostali všetci poslanci. Minulý týždeň vo štvrtok žiadal p. kontrolór ponuky z VÚB banky a SLSP, tieto zatiaľ nemáme. Dá sa s bankami ešte komunikovať nakoľko neboli presne stanovené podmienky úveru. Preklenovací úver je viazaný len na konkrétnu dotáciu/grant ak by sme chceli využiť na rôzne veci úver ako napr. projektové dokumentácie, ČOV... je potrebné riešiť dlhodobý úver (univerzálny).

Myšlienka úveru vlastne vznikla ponukou z iniciatívy Prima banky. Ponuka sa preposlala poslancom či by nebolo vhodné zobrať nejaký úver na obecné investície. Poslanci chceli viacej ponúk tak sme následne oslovili ČSOB v ktorej už úver máme na 21BJ. V týchto dvoch bankách máme účty tak preto sme komunikovali s nimi.

S pozdravom

Michaela Danihelová
Účtovníčka obce Záhorská Ves

OBEC Záhorská Ves
Hlavná 29
900 65 Záhorská Ves

+421 34 778 03 85
michaela.danihelova@zahorskav*s.sk

*

19.2.2025  13,22   Anna Miškerníková

Ďakujem, pani Danihelová, takže od 19. novembra, kedy sa na zastupiteľstve dohodlo, že poslanci chcú viac ponúk od viacerých bánk a že treba vypracovať porovnanie, máme tú pôvodnú ponuku od Prima Banky, ktorá bola k dispozícii už na tom novembrovom zasadaní, a potom ešte jednu od ČSOB, na ktorej je dátum vyhotovenia 14.1.2025 a ktorú ste poslali poslancom dve a pol hodiny pred januárovým zastupiteľstvom. Či za presne tri mesiace od novembrového zasadnutia OZ máme k dispozícii DVE ponuky.

Tak ja už naozaj neviem - poslať maily do štyroch-piatich bánk zaberie asi desať minút, keď počítam aj čas na googlenie kontaktov.

Keď som pri googlení - toto si vyhľadáte za desať sekúnd, keď zadáte do vyhľadávača pojem hlavný kontrolór obce náplň práce: Hlavný kontrolór obce vykonáva všetky kontroly, t. j. nedelí kontroly na finančné a nefinančné a ani na následné kontroly. Hlavný kontrolór nepostupuje pri kontrole podľa zákona o kontrole v štátnej správe. Hlavný kontrolór nevyhotovuje protokoly z vykonaných správ.
O komunikácii s bankami a zisťovaní možností úverov tam nie je nič.

Je super, že máme HK, ktorý (ako viacerí ďalší ľudia, ktorých by sme asi mohli spočítať na prstoch jednej ruky) je ochotný a schopný vypomáhať pracovníčkam obecného úradu, ale nepreháňate to na tom úrade už trochu? Teda trochu dosť?

Pán Danihel mi včera volal a posťažoval sa, že vás zaťažujem. Prepáčte, ale keby na januárovom zastupiteľstve boli poslancom riadne predostreté ponuky ASPOŇ od troch bánk, plus kvalifikované porovnanie ich ponúk z finančnej komisie, tak si teraz nemáme o čom mailovať, že? Mali ste vtedy na to dva mesiace, prešiel tretí a my ešte stále nie sme ani v bode 1. - získanie viacerých ponúk.

Pán Danihel mi tiež včera do telefónu povedal, že však vlastne netreba stresovať, peniaze na diely do ČOV-ky máme. Takže si môžeme dovoliť zaplatiť 70 000 € - 80 000 € a nebudú nám chýbať dovtedy, kým sa vybaví úver, prípadne kým nám MAS nevyplatí refundáciu nákladov?
To sa pýtam a čakám na odpoveď v zmysle - ÁNO/NIE.

Ďalej poprosím odpovede na ďalšie dve otázky:
2. Ako dlho od podania žiadosti trvá v bankách schvaľovací proces pri vybavovaní úveru tohto typu? (Hypotekárny úver sa bežne v bankách vybavuje dva-tri týždne, predpokladám, že toto bude na dlhšie.)
3. Ako dlho budú asi trvať práce na rekonštrukcii ČOV?

Preposielam znova na všetkých poslancov a tiež hlavného kontrolóra - ja si myslím, že HK a aspoň niektorých z poslancov budú odpovede zaujímať tiež.



Finančná komisia doteraz nebola, februárové zasadanie obecného zastupiteľstva sa nekonalo a odpovede na posledné tri otázky ´som tiež nedostala.
Zrejme ich už ani nedostanem, lebo od pondelka 24.2.2025 až do piatka 14.3.2025 si zastupujúci starosta čerpá dovolenku. V sobotu 15.3. sú doplňujúce voľby. 

Takže s projektom rekonštrukcie ČOV sa na nového starostu/novú starostku nečaká?


Stanovy združenia obcí Záhorská Ves a Suchohrad založeného podľa § 20 a nasl. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení

https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/26186/stanovy.pdf



Edit 3.3.2025

Z MAS prišlo rozhodnutie, takže nenávratný finančný príspevok vo výške 99 930 € dostaneme - teda ak stihneme termín dokončenia rekonštrukcie do konca júna 2025. Čiže sa necelé štyri mesiace. 

Držme si palce.