Rekonštrukcia cesty na Hlavnej ulici

10.07.2024

Konečne sme sa dočkali

Minulý mesiac sme sa po rokoch dočkali začiatku prác na rekonštrukcii cesty od kompy až do Kostolišťa. Samotná realizácia (samozrejme) nie je práve príjemná vec, lebo je spojená s riadnym hlukom, prachom a dopravnými obmedzeniami. 
S tým sa veľa urobiť nedá, to chápe asi každý. 

Obyvateľov našej obce však veľmi zarazil spôsob úpravy žľabov po krajoch cesty. Pôvodné dlaždice boli už vo veľmi zlom stave, takže ich cestári odstránili a miesto nich začali osádzať nové. Nie však v súvislom páse, ako to bolo predtým, ale len na úsekoch pred vjazdom do rodinných domov. Medzi jednotlivými vjazdami cestári nasypali drvený asfalt. 

Na otázky obyvateľov cestári odpovedali, že postupujú podľa pokynov z BSK a že ide o konečnú úpravu okrajov ciest. 
Čože?  

18.6.2024  (mail adresovaný na BSK, OcÚ Záhorská Ves a poslancom obecného zastupiteľstva)

Dobrý deň,
Odkedy som sa stal poslancom obecného zastupiteľstva v Záhorskej Vsi, častejšie ma občania zastavujú na ulici a pýtajú sa na aktuálne problémy v obci, prípadne sa sťažujú na niektoré veci.
V týchto dňoch prebieha rekonštrukcia cesty II/503 v intraviláne obce. Súčasťou toho je aj výmena odvodňovacích žľabov na krajnici. Občania sú znepokojení postupom, aký zvolila firma vykonávajúca túto rekonštrukciu, viď príloha. Na môj dotaz prečo sú žľaby prerušované sypaným asfaltom, mi stavbyvedúci povedal, že tak to je v projekte. Obec vraj nemá vybudovanú kanalizáciu ani vsakovacie jamy a dané prerušenie odvodňovacích žľabov slúži na vsakovanie vody. Úprava krajnice je v kompetencii BSK, vrátane vsakovacích jám. Tento spôsob vsakovania mi príde aj neestetický a nefunkčný. Asfaltová drť sa vplyvom letných teplôt roztopí a vytvorí nepriepustnú vrstvu. Autá ju na okrajoch cesty rozjazdia a vymelú.
Preto sa pýtam:
1. kompetentných na obecnom úrade v Záhorskej Vsi, starostu a predsedu stavebnej komisie: Kto pripomienkoval projekt rekonštrukcia cesty II/503, že dopustil takýto paškvil?
2. kompetentných na BSK: Kto schválil takýto nekompletný projekt rekonštrukcie cesty? To sa v projekte za 4 mil. eur nenašlo pár tisíc na vsakovacie jamy?
Ešte to ide napraviť a dorobiť poriadne. Ďakujem za skorú odpoveď, prípadne opravu daného stavu.
S pozdravom
Igor Meňhart
poslanec oz v Záhorskej Vsi

***

19.6.2024 odpoveď zo Správy ciest BSK



Dobrý deň pán poslanec I. Meňhart, oz Záhorská Ves,


Ďakujeme za Váš e-mail z 18.6.2024 a dovoľujeme si Vám zaslať odpovede na otázky a to nasledovne:

 

Na úvod,

tak ako správne uvádzate jedná sa o rekonštrukciu cesty a z toho sú vyplývajúce obmedzenia pre investora t.j. rešpektovanie sklonových pomerov komunikácie, či už priečnych alebo pozdĺžnych, ktoré sú hlavným určujúcim faktorom takejto rekonštrukcie. Zároveň investor pred zahájením prác ako aj zaradením tejto cesty do investičného plánu vykonal jednak obhliadku funkčného stavu s dopadom na odvod dažďových vôd. Všeobecne platí, že pre rekonštrukciu cesty nie je potrebné vyhotovovať projektovú dokumentáciu a to platí aj pre túto rekonštrukciu.  

 

Ďalej konkrétne:

  1. „Súčasťou toho je aj výmena odvodňovacích žľabov na krajnici.“,
    a) tak ako uvádzate bude sa realizovať výmena odvodňovacích žľabov v intraviláne obce Záhorská Ves nakoľko vykazovali značnú mieru poškodenia a systém ako celok nebol funkčný t.j. neplnil svoju pôvodnú funkciu a voda z komunikácie neodtekala, na niektorých miestach sa hromadila, čím dochádzalo k podmáčaniu cestného telesa. Zároveň ako celok nemala doriešené celkové riešenie odvádzania povrchových dažďových vôd z komunikácie.
    b) Výmena sa bude týkať výhradne odvodňovacích žľabov v kontakte s vozovkou t.j. krajnice
  2. „Obec vraj nemá vybudovanú kanalizáciu ani vsakovacie jamy a dané prerušenie odvodňovacích žľabov slúži na vsakovanie vody. Úprava krajnice je v kompetencii BSK, vrátane vsakovacích jám.“, ak máte inú vedomosť o stave kanalizácie v obci na odvod povrchových dažďových vôd prosím, aby ste nás o tomto bezodkladne informovali. Avšak na základe našich poznatkov musíme potvrdiť, že obec ako celok takto zabezpečený systém dažďovej kanalizácie nemá, preto investor tak ako správne uvádzate má plne v kompetencii aj určenie spôsobu odvodnenia. Ak beriem potreby investora ako aj správcu príslušnej komunikácie je pre nás najoptimálnejšie riešenie odvodnenia cez krajnicu bez odvodňovacích žľabov, prípadne vytvorenie priekopy. Vzhľadom nato, že sa jedná o rekonštrukciu a snahu maximálne rešpektovať pomery sme sa rozhodli riešiť odvodnenie v obci nasledovne:
    a) Tam kde sa vyskytuje uličná vpusť, rešpektujeme jej pozíciu a pristúpi sa k zaústeniu vôd aj prostredníctvom odvodňovacích žľabov, rešpektujúc pôvodné sklonové pomery a rešpektujú ostatné konštrukčné zásady
    b) Tam kde nie sú uličné vpuste, využije sa priamo vsakovanie v zelenom páse pozdĺž cestného telesa (nie krajnica, použitie frézovaného materiálu zabezpečí len čiastočné vsakovanie)
    c) Pre bod 2. b) v prípade kde sa vyskytuje vstup do objektov pre vozidlá, alebo sú zjavné odstavné plochy pre takéto vozidlá (i keď nie sú riadne vybudované) pristúpi investor na svoje náklady k vybudovaniu odvodňovacích žľabov, s tým, že sa predpokladá vsak do zelene.
  3. Odpovede na otázky: 
    a) „1. kompetentných na obecnom úrade v Záhorskej Vsi, starostu a predsedu stavebnej komisie: Kto pripomienkoval projekt rekonštrukcia cesty II/503, že dopustil takýto paškvil?“ Projektová dokumentácia nebola spracovaná.
    b) „2. kompetentných na BSK: Kto schválil takýto nekompletný projekt rekonštrukcie cesty? To sa v projekte za 4 mil. eur nenašlo pár tisíc na vsakovacie jamy?“, otázka na schvaľovanie projektu je zodpovedaná vyššie, t.j. v procese rozhodovania o investičnom zámere bolo rozhodnuté pristúpiť k rekonštrukcii cestného telesa a to tak, že nebude vyhotovovaná projektová dokumentácia ani dopĺňané nové zariadenia ako napr. vybudovanie „vsakovacích jám“, doplnenie ktorých podlieha legislatívnemu procesu.

 

Záver:

SC BSK ako správca komunikácie v prvom rade rieši samotné cestné teleso vrátane krajníc, tak aby výrazne zlepšil technické parametre vozovky. Zároveň však bolo snahou o ústretovosť voči občanom a aj na miestach kde to z pohľadu správcu nie je nutné vybudovať odvodňovacie žľaby, tak aby bolo zabezpečené spevnenie vjazdu. V prípade, že to nie je vnímané zo strany občanov ako vhodné riešenie je pripravený odstrániť odvodňovacie žľaby podľa bod 2.b) a c) a ponechať vybudovanie vjazdov na pozemky na jednotlivých občanov podľa pokynov správcu.

 

 

S pozdravom

 

Ing. Ľubomír Polkabla

Vedúci oddelenia technickej správy ciest

Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja

Čučoriedkova 6, 827 12 Bratislava

                                                lubomir.polk*bla@scbsk.sk

                                                Tel. +421 911 255 731



***

19.6.2024 

Dobrý deň pán Polkabla, vedúci oddelenia,

Ďakujeme Vám za promptnú odpoveď, musím však priznať, že jej nie celkom rozumiem, jednak nie som práve technický typ a som i veľmi krátko poslankyňou, prepáčte, prosím, moju neskúsenosť.

Aby som to zhrnula v skratke (a budem veľmi rada, ak ma opravíte, pokiaľ som niečo pochopila nesprávne) - o spôsobe rekonštrukcie ste neinformovali našu obec, nakoľko nebola potrebná projektová dokumentácia. Osobne som veľký fanúšik vyšších územných celkov a pomerne často čítam posty o stretnutiach s predstaviteľmi obcí a áno, máte pravdu, videla som svojho času post zo stretnutia so starostami obcí "z druhej strany Bratislavy" ako Rovinka atď k tejto téme, ale žiadne so starostami obcí v našom okolí. Nie je to škoda?

Píšete, že ste hľadali pre Vás najvýhodnejšie riešenie. Pán Polkabla, prídite sa do Záhorskej pozrieť, či by ste s takýmto riešením súhlasili vo Vašej obci. Je to hlavná prístupová komunikácia z Rakúska a vyzerá to, akoby došiel materiál, tak sa miestami vynechal. Ja takýto stav neviem obhájiť pred našimi obyvateľmi a úprimne, Vaša odpoveď mi neposkytla žiadny nový argument, ktorý by bol použiteľný.
Píšete tiež, že Záhorská nemá žiaden odvodňovací systém. Nie je celkom pravda, v niektorých bočných uličkách sa čo - to urobilo, Hlavná cesta sa vždy brala ako kompetencia BSK. Z cestnej komunikácie, ktorá je vo Vašej kompetencii, odteká tá voda. Ja si priznám, že Záhorská je naozaj v zlom stave a v porovnaní s okolitými obcami jej toho hodne chýba, ale o to viac smeruje snaha súčasného obecného zastupiteľstva k tomu, aby všetko, čo sa buduje, bolo urobené kvalitne a tak, aby niekoľko desaťročí nebolo potreba danú vec robiť znova.

Rovnako ste spomenuli, že vsakovacie nádrže už by vyžadovali legislatívny proces. Prečo je to problém? Bežná, aj tá najmenšia obec pravidelne žiada o stavebné povolenia, neverím, že na BSK by sa to nezvládlo.Predpokladáte, že to, ako je to teraz urobené, bude spĺňať normu funkčnosti? Lebo ja úprimne nie.
Pokiaľ chceme, aby výsledok práce a investovaných verejných zdrojov skutočne slúžil funkčne aj esteticky, navrhujem prehodnotiť tento Váš postoj. Pokiaľ by ste boli obec oslovili so žiadosťou o stretnutie, prípadne začali dialóg o tom, ako spoločne dosiahnuť čo najlepší výsledok, určite by sme spoločne našli riešenie prijateľné pre obe strany.

Záver Vášho mailu vnímam ako neasertívnu podprahovú vyhrážku a veľmi dúfam, že sa mýlim.

S prianím pekného dňa a vierou v konštruktívnu spoluprácu
Zdenka Meňhartová




20.6.2024  príspevok na FB v skupine Záhorská Ves - miestny klub ZOMOS

K početným sťažnostiam a dotazom na spôsob úpravy krajníc na Hlavnej ceste vám oznamujeme, že práve dohadujeme stretnutie so zodpovednými osobami z BSK. O jeho výsledkoch vás budeme informovať. 

***

27. 6. 2024  príspevok na FB v skupine Záhorská Ves - miestny klub ZOMOS

Milí susedia, včera sa uskutočnilo stretnutie zástupcu BSK s poslancami našej obce na tému rekonštrukcie Hlavnej cesty. Na stretnutí nám bola ponúknutá možnosť ovplyvniť oficiálnou cestou spôsob, akým rekonštrukcia prebieha, avšak dostali sme na výber z troch variant, pričom ani jedna z nich nie je ideálna.

Varianta 1: pre jednoliaty vzhľad cesty odstránia všetky dlaždice z krajnice a na celú plochu nasypú drvený asfalt.

Varianta 2: doplnia dlaždice na krajnice tak, aby bola krajnica opticky jednoliata, s tým, že na vyznačených (skutočne malých úsekoch) by sa nechal drvený asfalt, išlo by o miesta určené na vsakovanie vody a obec by sa zaviazala postupne vo svojej réžii dopĺňať vsakovacie nádrže. Táto varianta naráža ovšem na riziko, že kým by nádrže obec osadila, mohlo by pri prívalových dažďoch dochádzať k státiu vody na ceste (cca tak, ako posledné roky, keďže žľabový systém bol nefunkčný), navyše to pre nás znamená zháňanie financií a kopec práce navyše. Financie na nádrže by sme sa pokúsili získať z externých zdrojov.

Varianta 3: ponechať súčasný stav - striedanie dlažby a drveného asfaltu.

Uvedomujeme si, že ani jedna z možností nie je ideálna, radi by sme poznali váš názor, či sa pokúšať o zmenu v realizácii, alebo vám viac vyhovuje súčasný stav. Prosíme o krátku odozvu do komentov.

Ďakujeme, poslanci OZ

***

8.7.2024   príspevok na FB v skupine Záhorská Ves - miestny klub ZOMOS

Milí susedia, k situácii s rekonštrukciou Hlavnej cesty - takže 3 poslanci (Pavlík, Meňhart, Meňhartová) sme sa stretli s pánom Škripeňom a ten nám odporučil dohodnúť sa na úprave v rámci poslancov OZ a zaslať list na BSK. Minulý štvrtok sa všetci poslanci stretli k projektu rekonštrukcie OcU (starosta neprišiel, poslal pracovníčku OcU) a dohodli sme sa v tejto veci. Ja som nachystala list, zaslala ho k podpisu (nie, naozaj to nie je povinnosť poslancov) a starosta ho dnes odmietol podpísať. Miesto toho pánovi Škripeňovi zavolal a ten mu oznámil, že postupovať budú ďalej podľa "plánu". Musím dodať, že keď sme sa pána pýtali, ako robotníci vedia, kam dať dlažbu a kam drvený bordel z asfaltu, keďže projekt neexistuje, povedal, že no tak ich inštruoval, že kde je brána, tam dlažbu. Čiže žiadne výpočty o odtoku vody alebo podobný sofistikovaný prístup. Sami si môžete overiť, že v okolitých dedinách vyzerajú krajnice inak. Prečo práve Záhorská má vyzerať ako povojnová dedina? Možno preto, že BSK veľmi dobre vie, že náš starosta nepoužije oficiálny administratívny postup, nezanechá písomnú stopu, na ktorú by sa dalo odvolať a to jeho "zavolej" je nedokázateľné a nedá sa reklamovať. Tak žneme úrodu jeho postupov kombinovaných s nezáujmom o vec. Jemu je to zjavne dobré i takto a ako radi argumentujú niektorí obyvatelia, väčšina (čo je blbosť) si ho zvolila. Neľutujem čas ani energiu venovanú téme (počas mojej dovolenky), ale výsledok je NULA. Občas proste musí byť akčný štatutár.


***

9.7.2024   príspevok na FB v skupine Záhorská Ves - miestny klub ZOMOS

Nevzdali sme to a skúsili aspoň takto. 



edit 22.7.2024

Rekonštrukcia cesty pokračuje. Odvodňovacie žľaby na krajniciach cesty sú už na niektorých miestach budované v súvislých pásoch. 
Tak super, nie? 

No, ani nie.
V liste, ktorý BSK poslala obci ako odpoveď na žiadosť poslancov, sa (okrem iného) píše: ...pred revitalizáciou nebolo vyriešené celkové odvodnenie cesty a revitalizácia cesty tento stav nerieši.
Ďalej (v skratke) píšu, že cestu urobia tak, ako oni uznajú za vhodné a predbežne súhlasia s tým, aby obec riešila odvodnenie komunikácie, pričom si vyhradzujú právo technicky sa vyjadriť k návrhu projektu odvodnenia.

Tak hlavne, že BSK žiadny projekt nepotrebovala.   
A peniaze na projekt a odvodnenie cesty si obec tiež môže zháňať sama. Alebo to môže zaplatiť z vlastného rozpočtu. 



A to nie je všetko.

Žľaby sú budované vyššie, ako boli tie pôvodné a na mnohých miestach tak vznikajú výškové rozdiely (v priemere 5 cm) medzi žľabmi a nájazdami do rodinných domov.
Cestári to riešia betónovými prechodmi, pričom minimálne v dvoch prípadoch predtým čiastočne rozobrali dlažbu na nájazdoch k domom. (Nájazdy sú na obecnom pozemku, ale ich dláždenie si so súhlasom obce realizovali a platili občania.)  

Prechody sú urobené nekvalitne a na niektorých miestach už teraz praskajú. 




Odvodňovacie žľaby pracovníci budujú tak, ako boli predtým, čiže zase vo viacerých prípadoch vedú odnikiaľ nikam. Ťažko povedať, či to je pre chýbajúci projekt, alebo preto, že obhliadka funkčného stavu s dopadom na odvod dažďových vôd prebiehala v čase, keď nebolo vidieť, kde na ceste stojí dažďová voda.  

Voda pri rovnakom riešení odvodňovacích žľabov bude znova stáť alebo tiecť po ceste - rovnako, ako to bolo doteraz. 


Navyše sú na Železničnej ulici a pri štadióne (teda na obecných pozemkoch) tony drveného asfaltu, o ktorých poslanci nič nevedia a starosta na otázky ohľadom rekonštrukcie cesty reaguje poskytnutím telefónneho čísla na pána Škripeňa z BSK s tým, že si to má občan vybaviť sám. 
Tiež spôsob. 

Pánovi Škripeňovi som nevolala, ale poslala som mail s otázkami (jeho nadriadenému) pánovi Polkablovi. Tak možno sa dočkám odpovedí. 



No a aby toho nebolo málo, celková uzávera cesty od označníka Záhorská Ves až po plynáreň potrvá dva týždne (od 17.7. do 30.7.). Uzávera je potrebná, lebo na tomto úseku bolo poškodenie cesty väčšie a preto sa na rekonštrukciu používa iná technológia. Úsek sa pri jej použití musí robiť naraz v celej šírke vozovky a je potrebné dodržať technologické prestávky, aby jednotlivé vrstvy asfaltu riadne vytvrdli.

Obchádzka je pomerne dlhá a uzávera je zabezpečená len ľahkou zábranou. Nedisciplinovaní vodiči si ju v neprítomnosti cestárov (počas technologických prestávok) ľahko odsunú a smelo jazdia po nedokončenej ceste.
Alebo po hrádzi, čo môže spôsobiť jej poškodenie. 


Sú dva spôsoby riešení:
1. spôsob: krátkodobá strata - dlhodobý zisk
2. spôsob: krátkodobý zisk - dlhodobá strata

Ak teraz budeme dva týždne jazdiť naokolo, bude to otravné a trochu drahšie (krátkodobá strata), ale dlhodobo budeme mať kvalitnú cestu a kvalitnú cestu a neporušenú hrádzu (dlhodobý zisk).

Ak budeme jazdiť po nedokončenej ceste a po hrádzi, tak teraz síce budeme mať krátku trasu (krátkodobý zisk), ale veľmi pravdepodobne čoskoro zase popraskanú cestu s jamami a navyše poškodenú hrádzu, ktorá nám môže spôsobiť veľké škody, ak nevydrží veľkú vodu (dlhodobá strata). 

Pamätáte na rok 2006?



edit 24.7.2024

Fotka z dnešnej prechádzky - päť áut naraz. Jedno nákladné, jedno ide po hrádzi.



Druhá dnešná fotografia - na uzavretom úseku cesty je čerstvá vrstva asfaltu, ešte pekne lepí. Chlapci zo Silokingu išli zo Suchohradu do Záhorskej, ešte mi aj zakývali.
 


.