Rekonštrukcia cesty na Hlavnej ulici II.

16.08.2024

Také slovenské...

Cesta, ktorá je rozbitá skôr, ako je dokončená. Nekvalitná práca za veľa peňazí. Nevolený štátny úradník, platený z daní občanov, ktorým sa snaží nakukať, čo sa mu len zachce. 

Veľa ľudí hovorí, že to už tak raz je a nič sa na tom nezmení.
Nuž, ak nikto s tým nič nebude robiť, tak sa veru nezmení. 

Ale také slovenské je aj to, že väčšina ľudí len čaká, kým to vyrieši niekto za nich. 

Bratislavský samosprávny kraj

V apríli roku 2000 vláda SR schválila "Koncepciu decentralizácie a modernizácie verejnej správy". Regionálna samospráva bola vytvorená k 1.1.2002, keď bolo vytvorených osem vyšších samosprávnych územných celkov, nazývaných aj samosprávne kraje.  

Každý kraj má úrad a vlastného kontrolóra. Župan nesie zodpovednosť za rozhodnutia kraja. O tom, ako sa použijú peniaze kraja, rozhoduje zastupiteľstvo. Rozhodnutie poslancov podpisuje župan.
Na samosprávne kraje prešli pôsobnosti napr. v oblastiach sociálnej pomoci, zdravotníctva, školstva, dopravy, divadelnej a osvetovej činnosti, knižníc, múzeí a galérií, humánnej farmácie, regionálneho rozvoja a cestovného ruchu.
VÚC majú rovnako koordinovať rozvoj a spoluprácu s obcami pri tvorbe programov sociálneho a ekonomického rozvoja obcí.

https://dennikn.sk/blog/885670/co-je-to-samospravny-kraj/


22.7.2024

Dobrý deň, pán Polkabla,

ako obyvateľka obce Záhorská Ves by som sa rada informovala na pár vecí, ktoré ma zarážajú pri rekonštrukcii cesty II/503 v úseku Záhorská Ves.

Poslanci nášho obecného zastupiteľstva už s vami riešili spôsob úpravy odvodňovacích žľabov - vašu mailovú komunikáciu mi na požiadanie preposlali.

Ako ste vo vašej mailovej odpovedi z 19.6.2024 uviedli, na rekonštrukciu cesty nie je potrebné vyhotovovať projektovú dokumentáciu. Možno však Bratislavský samosprávny kraj ten projekt predsa len mal dať spraviť - možno by sa tak predišlo viacerým problémovým "riešeniam".

Rozumiem, že cesta ako taká spolu s odvodňovacími žľabmi je vo vlastníctve BSK. Vo vlastníctve obce sú však priľahlé pozemky, vrátane nájazdov k rodinným domom. Úpravu nájazdov vydláždením si (so súhlasom obce) robili občania na vlastné náklady. Predpokladám, že pri rekonštrukcii cesty tieto fakty vôbec neboli zohľadnené.

Pýtam sa preto:
1. Prečo pracovníci pri výstavbe odvodňovacích žľabov v minimálne v dvoch prípadoch čiastočne rozobrali dlažbu na nájazdoch a na vyrovnanie nerovností, ktoré vznikli pri zhotovovaní nových žľabov, urobili pred viacerými domami betónové "briežky", ktoré podstatne sťažujú prejazdy k domom? Pôvodná výška odvodňovacích žľabov bola v rovnakej výške ako nájazdy k domom (je to jasne vidieť na google mapách). "Úpravy" vzniknutých nerovností medzi odvodňovacími žľabmi a nájazdmi k domom sú navyše urobené veľmi nekvalitne - už teraz sú na viacerých miestach poškodené.

2. Ak ste museli zdvihnúť teleso cesty, prečo ste nekonzultovali s obcou spôsob úpravy prechodu medzi zvýšeným cestným telesom a obecnými pozemkami?
Prekvapuje ma, že v Jakubove bolo možné urobiť rekonštrukciu cesty bez navýšenia cestného telesa - prechody na nájazdy k domom tak ostali v pôvodnej výške.

3. Kto cestárom (prípadne BSK) povolil skladovanie asfaltovej drte na obecných pozemkoch na ulici Železničná a pri obecnom štadióne?

4. Čo sa bude s touto drťou diať a kedy to bude?

Naši poslanci o ničom nevedia a starosta obce mi na moje otázky odpovedal, že mám zatelefonovať pánovi Škripeňovi z BSK, ktorý mi vraj "všetko vysvetlí".

5. Odvodňovacie žľaby majú zabezpečovať, aby voda odtekala z cesty. Nerozumiem teda, prečo pracovníci budujú žľaby tak, že (znova) vedú odnikiaľ nikam? Je to pre chýbajúci projekt? Alebo obhliadka funkčného stavu s dopadom na odvod dažďových vôd prebiehala v čase, keď nebolo vidieť, kde na ceste stojí dažďová voda? Konzultoval niekto z BSK problémové miesta s obcou?
Voda pri rovnakom riešení odvodňovacích žľabov bude znova stáť alebo tiecť po ceste - rovnako, ako to bolo doteraz.

6. Prečo BSK v spolupráci s obcou nehľadala riešenia, ktoré by účinne odvádzali daždovú vodu z cesty, pričom by neboli sťažené prechody k rodinným domom a zároveň by vyhovovali aj esteticky? Jeden z cestárov mi povedal, že teraz budeme mať v dedine krásnu cestu bez dier a mlák. Bez mlák určite nie a tým pádom čoskoro aj s dierami. Záhorská Ves je prvá obec po vstupe na Slovensko - prikladám tiež fotografiu, ako vyzerá prezentácia aj BSK hneď za kompou. Je veľmi pravdepodobné, že nová cesta bude čoskoro v rovnakom stave ako tabuľa BSK.

Tiež by som vás chcela informovať, že zabezpečenie úplnej uzávery cesty (od označníka Záhorská Ves až po plynáreň) je nedostatočné. V neprítomnosti cestárov nedisciplinovaní šoféri (zo Slovenska aj Rakúska) odsunú ľahkú zábranu a jazdia po nedokončenej ceste. Cez víkend bola na miesto volaná policajná hliadka.

https://photos.app.goo.gl/ib2UnMGWwmUJEupdA
V zdieľanom albume sú tieto fotografie:
1. a 2. čiastočne rozobraná dlažba pred domom Hlavná č. 68 + finálna "úprava"
3. až 5. čiastočne rozobraná dlažba pred domom Hlavná č. 64 + finálna "úprava"
6. a 7. pôvodné napojenie pred domom č. 58 na odvodňovací žľab (fotené po začiatku rekonštrukcie cesty - už je vyfrézovaná časť vozovky) + súčasný výškový rozdiel (v tomto prípade 5 cm, ale pred inými domami vznikli aj väčšie nerovnosti).
8. prasklina na finálnej "úprave" nerovnosti .
9. asfaltová drť na Železničnej ulici (navŕšené do výšky cca 2 m)
10. asfaltová drť pri obecnom štadióne (navŕšené do výšky cca 2 m)11. pôvodný stav pri autobusovej zastávke Kultúrny dom - smer Malacky
12. súčasné riešenie13. pôvodný stav odbočka na Vysokú pri Morave na Povodňovom námestí (vidno, kde pravidelne po daždi zostáva mláka)
14. súčasné riešenie
15. "zabezpečenie" uzavretého úseku cesty
16. auto, prechádzajúce v sobotu 20.7. po uzavretom úseku cesty smerom od Malaciek do Záhorskej Vsi - fotené z autobusovej zastávky na odbočke na Suchohrad
17. tabuľa pri výjazde z kompy - vstup na Slovensko

S pozdravom
Miškerníková

***

(Po odoslaní mailu mi prišla automatická odpoveď, že pán Polkabla čerpá dovolenku do 2.8. Na odpoveď som si teda musela  počkať trochu dlhšie...)


12.8.2024

Vážená pani Miškerníková,

Dostal som Váš e-mail a budem sa Vám snažiť odpovedať na otázky.

Tak ako uvádzate ste informovaná o predchádzajúcej komunikácii, ktorá sa dotýka aj Vašich otázok pre poriadok uvádzam len ich výsledok.

  1. Projektová dokumentácia nie je potrebná – ide o opravu cesty
  2. Na základe dohody medzi Obcou a SC BSK prípadné budúce problémy ohľadom povrchovej dažďovej vody na komunikácii bude riešiť Obec
  3. Na základe požiadavky Obce sa vytvárali celistvé úseky prídlažby pokiaľ to bolo možné, čo má vplyv aj na ich sklony

Otázka č.1 – info v 2. a 3., poškodenie vzniká aj na základe toho, že po nedokončenom diele prechádzajú vozidlá, dodávateľ poškodené kusy opraví a dielo ešte nie je ukončené

Otázka č.2 – Jakubov mal iný spôsob prídlažby a odvodnenia ako aj vjazdov na komunikáciu

Otázka č.3 – Frézovaný materiál patrí dodávateľovi stavby a predpokladám, že určite mali súhlas aby to tam umiestnili

Otázka č.4 – Frézovaný materiál sa používa na krajnice, časovo podľa harmonogramu

Otázka č.5 – info 2. a 3.

Otázka č.6 - info 2. a 3.

Tabuľa - vstup, ďakujeme za upozornenie, zaradíme na výmenu

Rešpektovanie uzávery cesty – uzávera a k tomu príslušné dočasné dopravné značenie vydáva príslušný Okresný úrad, odbor cestného hospodárstva a dopravy. Tak ako uvádzate ďalej je to o vodičoch, ktorí porušujú predpisy.

S pozdravom

Ing. Ján Škripeň

špecialista správy ciest a investícií 
Správa ciest Bratislavského samosprávneho kraja 
Čučoriedková 6, 827 12 Bratislava 
jan.skri*en@scbsk.sk 
tel.: +421 2 43424000



12.8.2024


Dobrý deň, pán Škripeň,

ďakujem za mail.
Žiaľ, odpovede v ňom považujem za vyslovene neuspokojivé.

Na základe požiadavky Obce sa vytvárali celistvé úseky prídlažby pokiaľ to bolo možné, čo má vplyv aj na ich sklony.

Celistvé úseky prídlažby boli predtým na rovnakých miestach ako sú teraz. Výškové rozdiely medzi terajšou výškou odvodňovacích žľabov a nájazdami k rodinným domom vznikli z dôvodu navýšenia cestného telesa. Hlavná cesta je rovno pred naším rodinným domom, priebeh prác nielen sledujem, ale aj priebežne fotím. Prosím, neskúšajte ma opiť rožkom.

Otázka č.1 – info v 2. a 3., poškodenie vzniká aj na základe toho, že po nedokončenom diele prechádzajú vozidlá, dodávateľ poškodené kusy opraví a dielo ešte nie je ukončené.
Ak pod poškodením myslíte poškodenie dlažby na nájazdoch k rodinným domom, tie rozhodne nevznikli prechádzaním vozidiel. V mojom maile som uviedla, že dláždenie príjazdových ciest si robili obyvatelia na vlastné náklady, v dvoch zdokumentovaných prípadoch sa jednalo o dlažbu položenú pred viacerými rokmi. Po nájazdoch obyvatelia bežne prechádzajú nielen svojimi osobnými autami, ale pri čerpaní žúmp po nájazdoch prechádza aj obecný fekál, a to všetko sa dialo a deje bez poškodenia dlažby.
Cestári časť dlažby rozobrali, a to bez vedomia a súhlasu majiteľov rodinných domov. Na tento fakt ste vôbec nereagovali.

Ak pod poškodením myslite praskliny na betónových "briežkoch", tie doteraz opravené neboli.
Komunikáciu s dodávateľom má zabezpečovať BSK. BSK práce objednala, platí ich a bude vybavovať aj prípadné reklamácie.

Otázka č.2 – Jakubov mal iný spôsob prídlažby a odvodnenia ako aj vjazdov na komunikáciu

Moja otázka bola vyznačená hrubým písmom a na tú ste vôbec nereagovali. Pýtala som sa, ak ste museli zdvihnúť teleso cesty, prečo ste nekonzultovali s obcou spôsob úpravy prechodu medzi zvýšeným cestným telesom a obecnými pozemkami?Podstatné je tam tiež to AK. Museli ste zdvihnúť teleso cesty? Alebo to tak nejako vyšlo? Ani na fakt zvýšenia cestného telesa ste nereagovali. Jakubov má cestu v rovnakej výške, ako bola predtým.

Otázka č.3 – Frézovaný materiál patrí dodávateľovi stavby a predpokladám, že určite mali súhlas aby to tam umiestnili.

Znova - pre obyvateľov obce naozaj nie je podstatné, kto práce realizuje, a dodávateľ prác nie je pre nich partnerom na komunikáciu. BSK je majiteľom cesty, zadávateľom prác, BSK práce platí a obyvatelia sa na BSK obracajú ako na orgán samosprávy.
Vy PREDPOKLADÁTE, že dodávateľ súhlas má, hoci som vám napísala, že poslanci OZ o ničom nevedia a (už bývalý) starosta obce ma odkázal na vás.
Takže môžete odpovedať na moje otázky - kto uskladnenie asfaltovej drte povolil a dokedy drť bude uskladnená na obecných pozemkoch?

S pozdravom
Miškerníková


V adresári tejto mailovej komunikácie sú aj naši poslanci obecného zastupiteľstva.
Či sa z BSK dočkáme reakcie, ktorá by poskytla aj nejaké zmysluplné odpovede, to sa uvidí.