Réžia obce

15.01.2025

Čo patrí do obecnej réžie?

Správa obcí je na Slovensku drahá. Náklady na správu miest a obcí v slovenskom priemere pohltia až pätinu obecných rozpočtov. 
Veľká časť z toho ide na platy a povinné odvody starostu, poslancov obecného zastupiteľstva, a tiež ostatných zamestnancov mesta či obce, vrátane tzv. dohodárov. Zarátať treba aj náklady na prevádzku obecného úradu a všetkých obecných podnikov.  Do obecnej réžie patria tiež splátky pôžičiek, úroky a ostatné platby súvisiace s úvermi, pôžičkami a návratnými finančnými príspevkami. V našej obci pre pochybenia bývalého starostu splácame aj príspevky, ktoré boli pôvodne nenávratné.   


Okrem réžie by v obecnom rozpočte mal zostať dostatok prostriedkov na prevádzku samotnej obce (napr. likvidácia odpadových vôd, vývoz odpadu, verejné osvetlenie....), jej hospodársky a sociálny rozvoj (napr. výstavba nových ciest a chodníkov, obecných bytov, ihrísk a športovísk, výsadba verejnej zelene...) a tiež na ochranu životného prostredia, zabezpečovanie zdravotnej starostlivosti, vzdelávanie obyvateľstva, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť a kultúrny život obce. 

V našej obci sú v rozpočte na rok 2025 naplánované výdavky vo výške takmer 2 600 000 €. Aby sme sa zmestili do slovenského priemeru, náklady na réžiu obce by mali byť vo výške cca 520 000 €.

Tak sa na to pozrime. 

https://www.zahorskaves.sk/data/page/zahorskaves.sk/25811/rozpocet-2025.pdf


MZDY A ODVODY

mzdy a odvody zamestnancov OcÚ, starostu, odmeny poslancov a HK              321 377 €
mzdy a odvody zamestnancov kompy                                                                     212 749 €
mzdy a odvody zamestnancov MŠ                                                                            260 168 € 
mzdy a odvody zamestnancov jedálne MŠ                                                                 54 380 €    
odmeny zamestnancov mimo prac. pomeru (dohodári) + pracovník ZD                 20 000 €  
mzda a odvody zamestnanec mimo prac. pomeru 21BJ                                             13 124 €
mzda a odvody zamestnanec mimo prac. pomeru CVČ                                              4 604 €
mzdy a odvody zamestnanci mimo prac. pomeru matrika a knižnica                         3 309 €                
mzda a odvody zamestnanec mimo prac. pomeru Dom smútku                                   985 €         
spolu                                                                                                                                890 696 €
    

Takže už mzdové náklady sú takmer dvakrát vyššie, ako by mala byť celková réžia obce. A to ešte nie sú zarátané náklady na stravovanie zamestnancov, počítačové služby, prevádzkové náklady obecného úradu, kompy, materskej školy, CVČ, Domu smútku, futbalového štadióna, náklady na prevádzku a údržbu verejného rozhlasu a verejného osvetlenia...
Plus splátky úverov, úrokov, bankové poplatky a daň z príjmov z obecného podniku. Plus 9 695 €  za korekciu nenávratného príspevku na zberný dvor (spackané verejné obstarávanie bobcatu).                   


                                                                           

Napriek tomu, že obec s financiami nakladá skutočne veľmi nehospodárne, vypláca svojim zamestnancom štedré odmeny, aj keď ich pracovné výkony nezodpovedajú ani bežnému platu.

Na odmeny kompárom, ktoré sa vyplácajú z tržby (nie, nie je to omyl, skutočne ide o podiely z TRŽBY!) som sa informovala už pred rokom, pri tvorbe rozpočtu na rok 2024. Nič sa nezmenilo vtedy, a nič sa nezmenilo ani v rozpočte na 2025, hoci ten už pripravoval zastupujúci starosta.
A napriek viacerým pripomienkam sa nezmenila ani suma, určená na mzdy zamestnancov obecného úradu. Päť pracovníčok obecného úradu dostáva odmeny takmer vo výške ich tabuľkových platov.

Len na odmenách pre obecných zamestnancov tak ročne z obecného rozpočtu odíde cca 100 000 €. 

Za tie peniaze sme však mohli mať každý rok niečo, z čoho by mali osoh občania. Napríklad chodník na Stupavskej. Alebo opravenú cestu na dvoch uliciach. Alebo nové autobusové zastávky.  Alebo zrekonštruované detské ihrisko. Alebo sociálny taxík, ktorý by vozil mamičky s deťmi a dôchodcov k doktorom. Alebo by sa mohla z toho zaplatiť odľahčovacia opatrovateľská služba, alebo... 

Ale nič z toho nemáme - a asi ani nebudeme mať.      


Poslala som túto odpoveď poslancom obecného zastupiteľstva. Reagovala len pani Meňhartová. Ostatní poslanci sa k téme platy obecných zamestnancov nevyjadrili doteraz.  

(Tie lavičky sú z parku pri pošte. Za hasičárňou sú pohodené od mája 2024. Osem mesiacov. Bordel? Zjavne to nikomu na obecnom úrade nevadí.)



20.11.2024  môj mail s názvom Závažné nedostatky v práci OcÚ, adresovaný zastupujúcemu starostovi Pavlovi Danihelovi


Dobrý deň, pán Danihel,

ako som vám včera po zasadnutí obecného zastupiteľstva sľúbila, nižšie posielam niekoľko príkladov závažných nedostatkov v práci pracovníčok obecného úradu. Zďaleka sa nejedná o úplný zoznam, nedostatkov je omnoho viac. Viem, že ste vo funkcii len štyri mesiace a naozaj neočakávam, že vyriešite všetky problémy najneskoršie do doplňujúcich volieb.
Na druhej strane som hlboko presvedčená, že prémie, ktoré majú byť vyplatené pracovníčkam obecného úradu, sú viac ako neoprávnené. Pracovníčky nášho OcÚ totiž nezvládajú ani svoje bežné pracovné povinnosti. Prémie však majú byť ocenením za nadštandardné výkony, ktoré sa u nás jednoducho nedejú.

Je to obdobná situácia ako s navýšením platu bývalého starostu, ktorý dostával peniaze navyše k základnému platu, hoci nevykonával ani svoje základné povinnosti. Dodatočne museli všetci pripustiť, že tie peniaze, ktoré sme bývalému starostovi platili nad rámec základného platu, skutočne mohli byť lepšie využité pre veci pre občanov.
Ak sa rozhodnete prémie pracovníčkam OcÚ vyplatiť, urobíte presne to isté. Na úkor všetkých obyvateľov obce uprednostníte päť pracovníčok, ktoré neodvedú prácu ani za základný plat. To, že vyplácanie prémií bolo za bývalého starostu zavedeným zvykom (domnievam sa, že sa skôr jednalo o určitú formu držhubného), nijako neoprávňuje ich vyplatenie aj teraz.

Vy nie ste majiteľom súkromnej firmy. kde by ste si mohli rozhodovať podľa vlastného uváženia. Spravujete obec pre občanov a v tom sú zahrnuté aj nepopulárne opatrenia. Obzvlášť v obci, ktorá je na tom tak biedne, ako je tá naša. Priamym zavinením dvoch pracovníčok OcÚ chýba v obecnom rozpočte viac ako 66 000 €, ale v hospodárení obce sa prakticky nič nezmenilo.

Obec pritom MUSÍ skresať výdavky na svoju správu. Z príjmov, plánovaných na tento rok, vo výške cca 2 683 000 € bolo na výdavky priamo pre občanov určených celých 3 000 €, pričom vyčerpaných bolo 1 000 € (500 € výsadba stromov a 500 € nákup kníh do knižnice) (plánované dve tisícky na detské ihrisko Slniečko doteraz neboli vyčerpané a predpokladám, že už ani nebudú).
Je pekné, že obec kúpila (napr.) nový motor na kompu a novú chladiacu vitrínu do domu smútku (pričom v oboch prípadoch sa minulo viac, ako bolo plánované, rozdiel šiel z rezervného fondu), ale ja píšem o veciach, ktoré priamo ovplyvňujú kvalitu bežného života občanov.

Áno, občania dostali aj park pri pošte, ale ten jednak nebol v rozpočte (a ja som vyššie písala o plánovaných výdavkoch), jednak mal stáť darovaných 10 000 €, pričom rozpočet sa nedodržal. Navýšenie rozpočtu bolo financované zas a znova z rezervného fondu. Čiže sa ako obvykle nehľadali iné možnosti financovania z externých zdrojov, ani sa neušetrilo z iných plánovaných výdavkov (napr. všeobecný materiál).

Plánované výdavky na tento rok boli vo výške 2 523 000 €. Prakticky všetko išlo na réžiu obce a ešte sa ťahalo z rezervného fondu. Občania dostali veci v hodnote 1 000 €.
Zdá sa vám to v poriadku? Lebo mne vôbec nie.

Tiež pripomínam, že výhľady do žiarivej budúcnosti, ktorá nás (možno) čaká, nijako neospravedlňujú neoprávnené výdavky v súčasnosti.

S pozdravom
Miškerníková

1. Firma ARCHIX (p. Koštiaľ) - zmluva na 33 540,00 € bola za obec podpísaná 26.2.2024., za firmu 20.3.2024; zverejnená bola 19.6.2024, čiže deň pred uplynutím termínu na zverejnenie. Zmluva nebola schválená obecným zastupiteľstvom (o majetku obce rozhodujú poslanci, nie štatutár). Zmluva bola zaplatená 22.7.2024 (deň pred zložením mandátu bývalým starostom), aj keď neboli splnené podmienky zmluvy.
Táto zmluva nemala byť zaplatená, je to na trestné oznámenie za porušovanie povinnosti pri správe cudzieho majetku.

2. Chýba zmluva s p. Frišlovičom za sobotňajšie vývozy fekálom, čiže všetky platby (cca 20 000 € ročne) sú neoprávnené a znova sa jedná o porušovanie povinností pri správe cudzieho majetku.

3. V polovici novembra stále nie sú všetkým občanom poslané výmery na miestne dane a poplatky za rok 2024.

4. Nedoplatky neboli vymáhané a ani teraz nie sú poslané všetky výzvy.

5. Žiadna pracovníčka OcÚ nevykonáva dozor nad pracovníkmi VPP, na úrad práce sú zasielané falošné evidencie o vykonaných prácach.

6. Žiadna pracovníčka OcÚ nerieši čierne stavby na obecných pozemkoch.

7. Žiadna pracovníčka OcÚ neposkytuje občanom sociálne poradenstvo (povinnosť obce zo zákona).

8. Žiadna pracovníčka OcÚ nemonitoruje a nehodnotí plnenie plánu hospodárskeho a sociálneho rozvoja a komunitného plánu sociálnych služieb. Kontrolné správy vypracúvajú poslanci a občianski aktivisti. PHSR prakticky celý vypracovali poslanci a občianski aktivisti.

9. Zamestnankyňa obce, zabezpečujúca činnosti na úseku stavebného úradu, nespĺňa kvalifikačný predpoklad. Nebol zverejnený inzerát o uvoľnenom pracovnom mieste.

10. Neoprávnené predlžovanie nájomných zmlúv na 21 BJ. Nevymáhajú sa nedoplatky, nevykonáva sa kontrola bytov (oprava uvoľneného bytu stála obec cca 6 000 €).

11. Súčasné VZN o prideľovaní bytov dobu nájmu vôbec nerieši. Rovnako nerieši obecné byty, ktoré sa nenachádzajú v 21 BJ, a ich správa je tak bez akýchkoľvek pravidiel. Situácia trvá od roku 2019 a ani v súčasnosti nikto nepracuje na jej riešení.

12. Napriek opakovaným pripomienkam (vrátane bývalej kontrolórky obce) stále nie sú účtované vývozy fekálom z obecných budov.

13. Pracovníčky obce napriek dlhoročným dopytom stále nedokážu vydokladovať cenotvorbu za vývoz fekálom.

14. Napriek tomu, že pracovníčky OcÚ mali čas na doplnenie si znalostí (od doručenia návrhu po samotné konanie prešiel mesiac), neboli schopné napísať predvolanie, záznam a rozhodnutie z priestupkového konania. Dokumenty vypracovali občianka a poslankyňa obecného zastupiteľstva. Rozhodnutie z priestupkového konania prišlo obyčajnou poštou (nie doporučene do vlastných rúk).

15. Nedodržiavanie pracovnej doby pracovníčkami OcÚ - opakované skoršie odchody z pracoviska.

16. Opakované uskladnenie interných dokumentov na mieste prístupnom verejnosti (schodisko na OcÚ).

17. Podklady k zasadnutiam obecného zastupiteľstva pracovníčky OcÚ opakovane, aj napriek pripomienkam poslancov, posielajú neskoro alebo vôbec. Pre občanov sa podklady nezverejňujú vôbec.
Tri príklady z poslednej doby:
- Žiadosť zo ZŠ na 15 000 € bola na OcÚ prijatá 27.9., poslancom však bola poslaná až 6.11. (o šesť týždňov neskôr). Žiadosť mala byť schválená na zasadnutí OZ 7.11. (ktoré sa nakoniec nekonalo), aj keď RO neprešlo finančnou komisiou a predseda finančnej komisii o žiadosti ZŠ vôbec nevedel.- Firma Tulami poslala 23.10. na OcÚ žiadosť o opravu strechy, 19.11. bolo zasadnutie obecného zastupiteľstva, žiadosť dostali poslanci až 18.11. na ich výslovný dopyt.
- Rovnako žiadosť od JUZU (na OcÚ doručená 22.10.) bola poslancom poslaná až na vyžiadanie deň pred zasadnutím zastupiteľstva.

18. Pracovníčky OcÚ nereagujú na mailové podnety občanov a často ani poslancov. (Môžem vydokladovať minimálne dvadsať mailov, adresovaných aj na OcÚ, na ktoré mi od pracovníčok nikdy neprišla žiadna odpoveď.)

19. Na webstránke obce sú roky neaktuálne statické články, nie sú datované a nie sú uvedení autori textov (porušený autorský zákon). (Napr. podľa webovej stránky našej obce pán Šimkovič starší stále žije a naďalej predáva svoje knihy.)

*************

(Na tento mail som od zastupujúceho starostu nedostala žiadnu odpoveď.)


2.12.2024 10:02    Anna Miškerníková
Mail s názvom Rozpočet obce na rok 2025, adresovaný zastupujúcemu starostovi, všetkým poslancom, hlavnému kontrolórovi a obecnému úradu. 

(Kopírujem sem len časti, ktoré sú relevantné k téme článku. Ak má niekto záujem o celú mailovú konverzáciu, stačí dať vedieť cez kontakt - na lište vľavo dole - doplním to, hoci je to fakt dlhé.)

(...)

16. V roku 2023 bolo v položke Mzdy Kompa suma 142 700 €. V roku 2024 to už bolo 156 000 € a v rovnakej výške je aj návrh na rok 2025. Rada by som vedela, či to je preto, že plánujeme prijať ďalšieho zamestnanca, alebo preto, že budeme kompárom naďalej vyplácať odmeny z TRŽBY (čo je úplne nehorázne)?
(Ak náhodou niekto nevie, aký je rozdiel medzi podielmi z tržby a podielmi zo zisku, rada mu to vysvetlím.)

Kompa je obecný podnik, nie súkromná a už vôbec nie akciová spoločnosť. (Znova - ak niekto náhodou nevie, aký je rozdiel medzi obecným podnikom a akciovou spoločnosťou, rada vysvetlím.) Kompári nevložili do podniku svoj vlastný kapitál, nemusia plniť normu, nemajú žiadnu konkurenciu, nezháňajú zakázky. Rozhodne teda nie je žiadny dôvod, aby mali malý základný plat a nezmyselnú pohyblivú čiastku, ktorá je navyše závislá na tom, či kompa premáva alebo nie.
(Viac na túto tému som písala 22.11.2023 v maile s názvom Podiely na zisku pre kompárov a iné otázky, ak by si chcel niekto osviežiť pamäť.)


17.
V rozpočtovej položke Mzdy OcÚ je suma 215 000 €. Ide o rovnakú sumu, ako bola v rozpočte na rok 2023 a 2024. Celý rok 2023 sme však platili bývalému starostovi navýšenie k základnému platu vo výške 53 % a tak sme mu v hrubom za rok vyplatili 52 680 €. Tento rok sa od augusta zastupujúcemu starostovi vypláca iba základný plat, čím obec za päť mesiacov ušetrí 8 335 €. Takže už tento rok by mal zostať v tejto rozpočtovej položke prebytok. (Bude?)

Budúci rok bude rozdiel len na plate štatutára cca 20 000 € v prospech obce.
(K prípadnej námietke, že novému starostovi obecné zastupiteľstvo možno schváli nejaké navýšenie a tak by mala byť v rozpočtovej položke rezerva. Ak by sa to stalo, môže sa spraviť rozpočtové opatrenie. Ak to šlo v prípade, že z obecného účtu zmizli peniaze, tak to môže ísť aj v prípade, že budúci starosta MOŽNO dostane navýšenie k platu.)

Zároveň sa piatim zamestnankyniam OcÚ vyplácajú neúmerne vysoké odmeny. Priamym zavinením dvoch pracovníčok prišla tento rok obec o 66 700 €, čo je (v normálne spravovaných obciach) na okamžitú výpoveď. My sme však týmto dvom pracovníčkam ani len nezosobnili ani len časť tejto sumy, miesto toho im naďalej vyplácame ročné odmeny vo výške 10 mesačných tabuľkových platov.

Ak vám príde v poriadku, že päť pracovníčok OcÚ dostane na odmenách cca 48 000 € ročne, tak už potom naozaj neviem.

Pripomínam, že obecný rozpočet sú peniaze pre všetkých občanov, nie iba pre pár zamestnancov obce.
Päť pracovníčok OcÚ dostane navyše 48 000 €. 1 800 obyvateľov obce dostane veci za 2 500 €. Ak by ste mali obyvateľom poskytnúť rovnaký finančný komfort ako zamestnankyniam OcÚ, museli by ste im poskytnúť veci v hodnote 17 280 000 €. Nie jednorazovo, ale každý rok.

Pevne verím, že návrh rozpočtu ešte prehodnotíte a že rozpočet v takom zmení, ako bol zverejnený, nebude schválený.

*************

2.12.2024    15:01  Pavol Danihel 

Dobrý deň, posielam Vám moje vyjadrenie k pripomienkam ale najskôr napíšem takto:

Žiadam Vás, aby toto neustále bombardovanie obecného úradu deň čo deň skončilo lebo si myslím, že toto nie je správna cesta k zlepšeniu a fungovaniu práce na obecnom úrade. Musí prestať aj urážanie a ponižovanie zamestnancov pozerať na nahnevané zamestnankyne nie je nič príjemné, v takomto prostredí sa veľmi ťažko pracuje a ťažko sa sústreďuje na ďalšiu prácu. Človek je len v kuse nahnevaný, motivácia tým pádom na lepšiu prácu žiadna. Nedovolím aby mojich zamestnancov v kuse niekto takto ponižoval a urážal. Toto nie je správna cesta k náprave a spoločnej komunikácií. Opatrenia k zlepšeniu sa robia deň čo deň aj keď to vidieť ešte nie je no postupne sa určité veci ukážu len to nejde hneď. Nikto nie sme 100% každý urobíme chybu no sme tu nato aby sme to spoločne vyriešili bez osočovania a urážok.

Ďakujem za pochopenie. 

(...)

Pri tvorbe rozpočtu sa každý rok rieši len to isté dokola.

Poprosím ostatných poslancov o vyjadrenie v téme platov a odmien či naozaj zamestnankyne obce nič nerobi, sú nespoľahlivé a nezaslúžia si žiadne odmeny a majú pracovať za minimálny plat. Uvedomte si, že každá jedna má viacero agendy a nie len jednu ktorej sa môže na 100% venovať a chodia k nim aj stránky, ktoré počas dňa vybavujú. Po bombardovaní našich zamestnakýň deň čo deň emailamy by mala byť položka mzdy OcÚ ešte vyššia. Keď má niekto problém so zamestnankyňami nemusí písať mail a môže im to prísť každej jednej povedať priamo do očí.

************* 

18:36   Anna Miškerníková

K pripomienke č. 16 (platy kompárov) - podiely na TRŽBE sú absolútna nehoráznosť voči obyvateľom obce. Mala to byť jedna z prvých vecí, ktoré ste mali riešiť po nástupe do funkcie. Je úplne jedno, že ste LEN zastupujúci starosta. Máte všetky kompetencie a právomoci starostu a máte ich používať V PROSPECH OBČANOV.

K pripomienke č. 17 - prosím vás, pozrite sa znova na tú odpoveď, ktorú som dostala na moju 211. Vyslovene som sa pýtala na to, koľko v skutočnosti platíme PIATIM zamestnankyniam OcÚ. A tam je čierne na bielom, že ročne im vyplatíme o 48 000 € viac, ako sú tabuľkové platy.
Nikde som nenapísala, že nemajú dostať žiadne odmeny, ale že 22 mesačných tabuľkových platov do roka je znova absolútna nehoráznosť voči občanom.

20.11. som vám poslala mail s názvom Závažné nedostatky v práci OcÚ, je tam 19 bodov a to ten zoznam ani zďaleka nie je úplný. Pokojne ho sem môžem skopírovať.
To, že práca zamestnankýň OcÚ je mizerná, bez problémov poviem nielen im priamo do očí, môžem ten zoznam prečítať aj na zasadnutí OZ na kameru; viete, že ja sa s tým necrcám.

Je viac ako smiešne, že sa pokúšate obhajovať zamestnankyne tým, že im chodia na úrad ľudia. Hádam je to súčasť ich práce, za ktorú dostávajú plat a nie nejaká zvláštna obeta, ktorú znášajú na svoj úkor. Rovnako je súčasť ich práce to, že dostávajú pracovné maily a chodia im žiadosti o informácie. Ak nezvládate ich nálady, mali by sa zamyslieť nad svojimi manažérskymi kvalitami a nie vyčítať mne, že ich prácu oprávnene kritizujem.

A vyprosujem si pokusy zastrašovať ma zmienkami o urážkach, osočovaní a ponižovaní. Zásadne pracujem s faktami a všetko viem vydokladovať. Ako občan mám plné právo vyjadrovať sa k obecným veciam; už som ako papagáj, ale skúste sa všetci tí, ktorým sa to nepáči, zmieriť s tým, že na mňa nefungujú ani urážky, ani zastrašovanie, ani citové vydieranie.

*

(Zastupujúci starosta už nereagoval.)


19.12.2024 
Mail s názvom Preukazy na prejazd kompou, adresované zastupujúcemu starostovi a všetkým poslanom


Dobrý deň všetkým,

na ostatnom zasadnutí OZ som sa v diskusii pýtala na sumu, ktorú obec získala spoplatnením preukazov na prejazd kompou.
Odpoveď som dostala poštou, ešte raz ďakujem za zaslanie.

Keďže údaje sú za január až november tohto roka, v priemere ide o sumu cca 1 000 € mesačne.
Suma je dosť odlišná od prognóz, ktorými sa argumentovalo pri ostatnej debate o preukazoch na prejazd kompou v decembri 2022. Môžeme diskutovať o tom, koľko tento rok kompa nepremávala a koľko peňazí by to bolo, keby sa preukazy úplne zrušili.
Znova však upozorňujem, že ide vlastne o jediný benefit, ktorý obec poskytuje bežným obyvateľom obce. Jednorazový príspevok sa týka len sociálne slabých a tento rok sme pridelili dva. Príspevok na obedy pre dôchodcov sa týka cca 40 ľudí. O zľavy na smetné nádoby si požiadalo tiež len pár občanov.
A to je všetko.

Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov (zákon č. 369/1990 Z. z o obecnom zriadení, § 1, odsek 2). Z výdavkov obecného rozpočtu má byť aspoň percento určené na sociálnu oblasť. U nás by to na rok 2025 bola suma cca 27 000 €. Do rozpočtu ste dali 1 000 € na jednorazový príspevok a cca 500 € na obedy pre dôchodcov.
A to je všetko.

Takže znova dávam podnet na prehodnotenie - keď už ste z obecného rozpočtu neschválili navrhovaný výdavok 10 000 € na sociálnu oblasť, tak by ste aspoň mohli oželieť tých cca 12 000 €, ktoré ročne vytiahnete z peňaženiek obyvateľov obce za prejazd kompou. Do 31.6.2023 to šlo aj bez týchto poplatkov a nevidím ani jeden dôvod, prečo ich chcete naďalej vyberať.
Ak chcete zvýšiť príjmy do obecnej kasy, máte na to dosť iných možností, ktoré obec nevyužíva. Peniaze môže obec získať napr. udeľovaním pokút za čierne skládky a priestupky podľa § 6 VZN 1/2023 o podmienkach držania psov na území obce Záhorská Ves, ďalej vymáhaním nedoplatkov na daniach a poplatkoch, alebo spoplatnením parkovania na obecných pozemkoch (samozrejme, na to by bolo potrebné prijať príslušné VZN).

Ešte k argumentu, že obyvateľom, ktorí cestujú do práce autobusom, nikto zľavy nedáva. Arriva je súkromná spoločnosť, ktorá si o svojich ziskoch rozhoduje podľa vlastných pravidiel. Kompa je obecný podnik, z ktorého má mať osoh obec a obyvatelia, a vy ako poslanci musíte rozhodovať podľa zákonov tohto štátu (v tomto prípade podľa zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy).

S pozdravom
Miškerníková

*

20.12. 8:54 Viktor Klik

Dobry den,

Anka, mozno mam len vianocnu naladu (coho si este nie som vedomy), ale pokojne stacilo napisat ze informacie avizovane byvalym starostom sa nepotvrdili (pripiseme ich na zoznam nepotvrdenych vyrokov), nasi obcania vyuzivaju kompu menej ako sa predpokladalo a zvazte, ci je ten poplatok potrebny.

Pretoze ku zvysku sa da protiargumentovat. Vobec, ale vobec sa mi nepacia formulacie, ze sme nedali 10 tisic na socialnu oblasti, dalsich 12 vytiahli z vrecak obcanov a podobne. Ono nie je problem v sumach, tie by sa podla mna nasli. Mame uceleny koncept co za tych 10 tisic v socialnej oblasti? Vieme kto by mal danu agendu na urade na starosti? Myslim tak realne, aby to bol skutocny prinos obcanom. Budeme poskytovat benefity rovnako vsetkym obcanom, alebo len tym bez pohladavok (smeti a dane) od ktorych vlastne dalej navrhujes tieto peniaze intenzivnejsie vymahat? Viem si predstavit jednoduchy benefit "vitanie novorodencov" so startovacim balickom plienok, ale je to to, co socialne odkazane rodiny alebo seniori v nasej dedine potrebuju?

Sam si teraz strelim do kolena, ale navrhoval som na zaklade realneho podnetu od obcanov, aby sa zriadila urnova stena. Vyclenili sa peniaze, urobil sa prieskum trhu a este ani len to nie sme schopni dotiahnut. Vybrat model a poslat objednavku firme... Palo tu je polodobrovolne 4 mesiace a vkrocil do nenormalneho bordelu. Napriek postupnej naprave zanedbanych povinnosti sa rozbiehaju nove aktivity, si dostatocne v obecnom diani, nebudem menovat.

V druhom odseku si sama protirecis, ze sa jedna v podstate o jediny benefit, lebo ved ostatne benefity nie su intenzivne vyuzivane. Takze sa zrejme nejedna o jediny benefit. Dalej si nemyslim, ze obec ma ponukat nejake benefity obcanom, je tu na spravu veci verejnych. Benefity sa mozu doslovne vymyslat s nejakym cielom ako podpora ci kompenzacia. Rovnako Arriva sice je sukromny dopravca, ale pytam sa ta kolko z jej prijmov tvori dotacia od samospravneho kraja za dopravu vo verejnom zaujme?

Bohuzial pisem zbytocny email. Pravdepodobne aj zdielam tvoj nazor, ze poplatok nasim obcanom nie je na mieste, ale zvysok, ale nedalo mi, nie vsetky veci su ciernobiele.

V. 

(Richard Pavlík a Peter Polák reagovali palcom hore.)

*


20.12.2024 9:53   Zdenka Meňhartová

Viki, tak, ako si to napísal, to má určitú logiku. Len pre úplnosť by som rada dodala, že nielen bývalý starosta to tvrdil a že Anka o tom nehovorí prvý raz, čím možno trochu chápať viac emotívne vyjadrovanie (i keď nemôžeš tvrdiť, že by sa v ňom nedržala overených faktov, alebo že by prikrášlila nejaké čísla).

Aby som to však vnímala len pozitívne, privítala by som, keby si sa vyjadroval ku všetkým veciam, ktoré Ti "nesedia", a to i v prípade, keď si myslíš, že dotyčný adresát to i tak nepochopí. Ono totiž reagovať iba na Anku, lebo vieš, že ona tú kapacitu pochopiť má, nie je celkom o.k.. Tí, nad ktorými iba mávneš rukou, že nemá zmysel vysvetľovať, si totiž potom myslia, že ich výroky považuješ za správne.

Ku včerajšej diskusii ohľadom preukazov, dlho som nad ňou premýšľala mám veľa, veľa výhrad. A rovnako k spôsobu, akým Erik reagoval na chybu v Hlásnikovi. Za bývalých čias sa v Hlásnikovi objavili i vyslovené klamstvá, to vám nikomu nevadilo natoľko, aby ste sa ozvali. Zuzka zamenila krstné meno a Erik reaguje, akoby sa zrútil svet. Pritom Zuzka to robí zadarmo a vážne si myslím, že odviedla kus dobrej práce. Porovnávať to s PLATENÝMI zamestnancami úradu, ktorí pošlú výplatu na cudzí účet a miesto ospravedlnenia si ešte aj zastupujúci starosta z toho robí srandu, pomýlia sa v rozpočtovom o desať tisíc (a ani na to neprídu a neprišiel na to nikto okrem tej otravnej Miškerníkovej, to je nonsens. Mmch, určite jej za to poďakovali, však?). A vlastne to Erik vytiahol preto, lebo chceme, aby zamestnankyňa otočila text na webstránke tak, aby sa dal normálne čítať. Vážne???

Vyčerpávajú ma tieto diskusie, keď sa musíme baviť o tom, čo je fakt, čo je zákon, čo je postoj, názor. Čím je ten názor podložený, atď... Strašne mi chýba v diskusiách rozhľad, informácie, vedomosti a schopnosť komunikovať o veci, ktorá sa predostrie a nie hneď útočiť proti vyťahovaním niečoho ďalšieho, čo nás privedie do kruhu a odvedie nás od témy a tým pádom aj od riešenia.

A robíme si sami neskutočnú hanbu, keď rozprávame na OZ, ako je poslaneckou činnosťou rozhrabávanie hliny v parku. To, že poslanci suplujú prácu zamestnancov OcU, ktorých nemáme, nie je normálne a presne to sú tie systémové zmeny, ktoré očakávame. A tiež to, že v OZ bude 9 ľudí, ktorí vedia, čo je ich náplň práce.

A keď už porovnávame finančné balíky na základe "pripravenosti" myšlienky, tak som veľmi zvedavá, koľko nových zamestnancov na OcU budúci rok pribudne, keďže tam nebol problém schváliť sumu s rezervou, s komentom OcU, že veď možno nejakí pribudnú. Tam sa nikto nepýtal na presný koncept, a predpokladám, že ani nikto nebude protestovať, ak žiadni nepribudnú a celý balík sa minie na súčasný stav zamestnancov . Ale samozrejme, je to len môj predpoklad. Možno v polovici roka FK vyzve starostu, aby doplnil stavy.

*

20.12.2024 10:37    Zdenka Meňhartová

A inak ma teší, že aj Peter a Richard olajkovali Viktorovu info, že strašidelné predpoklady spred roka sa praxou nepotvrdili. 

*

20.12.2024   11:19      Anna Miškerníková

Viktor, ja som písala o preukazoch na kompu ako o jedinom benefite pre všetkých občanov, lebo ostatné (jednorazový príspevok, príspevok na obedy a zľava na smetné nádoby) sa týkajú sociálne slabých a dôchodcov.

Ja ako občan pripomienkujem a dávam podnety. Nemám čo riešiť, kto na obecnom úrade by eventuálne mal na starosti sociálnu oblasť. To je vec starostu/zastupujúceho starostu. Rozhodovanie o tom, ako by tá sociálna oblasť mala vyzerať, je zase agenda poslancov. Ale na ostatnom zasadnutí OZ poslanec Polák vypočítal horibilné sumy, ktoré by nás stál sociálny taxík alebo opatrovateľská služba - a tak na to radšej nedáme ani cent.
Aj by to bolo smiešne, keby to nebolo tragické.

K tej urnovej stene - premýšľam nad ňou od októbra, kedy som písala návrhy do rozpočtu. Lebo v tejto obci to je tak, že sa niečo rieši, rieši, rieši, pošle sa x mailov a predebatujú sa hodiny - a potom sa neurobí nič. A ide sa k ďalšiemu problému, ktorý sa po ďalších mailoch a ďalších diskusiách nevyrieši tiež. Urnová stena mala "smolu", že si ju nikto nezobral na starosť a nepripomínal a nepripomínal a nepripomínal a dokola nekontroloval, či už sa na obecnom úrade ktosi konečne rozhýbal.
Naozaj si myslím, že toto nie je normálne a že ak prácu zamestnancov obecného úradu zas a znova suplujú niektorí poslanci a občianski aktivisti, je chyba v "základnom nastavení" obce.

Chápem, že zastupujúci starosta prišiel do neskutočného bordelu, ale po piatich päť mesiacov vo funkcii ste dostali na hlasovanie rozpočet, ktorý v podstate kopíroval tie predchádzajúce. Šetriť sa nebude nikde, technický pracovník na dohodu možno pribudne a možno nie, platy obecných zamestnancov zostávajú v rovnakej výške a včera sme sa na sociálnej komisii dozvedeli, že poplatky na kompu treba zvýšiť.
Takto - nielen podľa mňa - správa vecí verejných vyzerať nemá.

Máme problém s definíciou úplne základných pojmov. Nadpolovičná väčšina poslancov sa neorientuje v legislatíve a obecní zamestnanci si myslia, že majú právo na odmeny. Na zasadnutiach obecného zastupiteľstva sa nehlasuje ZA vec, ale PROTI "opozícii".
A takto sa nedostaneme nikam, len sa budeme dokolečka točiť v bludnom kruhu. 

*

20.12.2024  11:26    Zdenka Meňhartová

A navyše tu okrem zopár drzých jedincov, ktorým je jedno, či ich niekedy ešte niekto bude voliť, lebo ich prioritou je upratať veci kým majú mandát a nie kalkulovať s ďalším mandátom, majú všetci na všetko čas. Urnová stena bol nešťastný prípad, kde sa síce Viktor, ale aj my so Zuzkou, zaujímal, lenže realita je taká, že hotové vyrobky vyzerajú ako Alzaboxy a na tie pekné treba projekt a hodne viac peňazí. A napokon prišla tá vec s exekútorom a s "viac peňazí" sme sa rozlúčili.

***


(Na  vysvetlenie ku včerajšej diskusii ohľadom preukazov, o ktorej o 9.53 písala pani Meňhartová - tá sa odohrala na zasadnutí sociálnej komisie. Erik Danihel tam okrem iného veľmi hlasno protestoval proti uvedeniu jeho mena v Záhorskom hlásnikovi ako členovi komisie. V komisii bol Pavol Danihel.)

(A ešte k urnovej stene - tá sa rieši minimálne od novembra 2021, čiže to je problém už z minulého volebného obdobia.)




V decembri hľadali v Lozorne projektára. Inzerát som si uložila a pridávam ho na porovnanie, čo a za aké peniaze požadujú od svojich zamestnancov v normálne spravovaných obciach. 



Súvisiaci článok: Rozpočet obce na rok 2025