Vlak

24.06.2024

Ide vláčik...

Železničná trať  Zohor – Záhorská Ves, v cestovnom poriadku pre verejnosť označená ako železničná trať číslo 113, je jednokoľajná železničná trať, ktorá spája Zohor a Záhorskú Ves.

O výstavbu trate do pohraničnej Záhorskej Vsi sa zaslúžil najmä miestny cukrovar, ktorý potreboval vhodné dopravné spojenie. Pri plánovaní trate zo Zohora do Plaveckého Mikuláša sa tak trasa predĺžila až do Záhorskej Vsi. Trať bola sprevádzkovaná 15. novembra 1911. 

Vláčik jazdil 108 rokov

Koncesiu na výstavbu a prevádzku trate Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor - Záhorská Ves získali Dr. Emil Révész a Ing. Ľudovít Fabián. Na celej trati s desiatimi stanicami dlhej 49,9 km bolo treba vybudovať 97 mostov a priepustov. Stavebné náklady dosiahli čiastku 5 380 000 korún.

O zrušení prevádzky na trati sa hovorilo už v roku 2003, keď sa hromadne rušili spoje na desiatkach slovenských tratí. Vtedy sa občania spojili, náš vláčik sa podarilo zachrániť a premával ďalšie roky. 

Ministerstvo dopravy a výstavby SR a Bratislavský samosprávny kraj sa v roku 2019 dohodli na ukončení objednávania a spolufinancovania vlakovej dopravy na trati 113 z viacerých dôvodov.  Dôvodom boli vysoké náklady na prevádzku, nízka frekvencia cestujúcich a nespoľahlivosť zabezpečovania služby zo strany dopravcu. Vedúca tlačového oddelenia BSK tiež ozrejmila, že náklady na prevádzku jedného kilometra vlakovej dopravy sú približne osemnásobne vyššie ako pri príspevku na prevádzku autobusu. 

Vlak na trati 113 mal osem spojov, štyri dopoludnia a štyri popoludní. Dnes síce jazdí do a z Bratislavy viac autobusových spojov,  kapacitne však aj tak nestačia. Navyše každý pracovný deň stoja v zápchach a cestovanie do hlavného mesta tak trvá vyše hodiny. Vlakom sa dalo dostať až do centra Bratislavy za 38 minút, čiže dvakrát rýchlejšie. Vlak mal vždy garantovaný prípoj do Bratislavy aj pri menšom meškaní. To isté platilo aj pri jazdách zo Zohoru a vždy sa čakalo do 20 minút na zmeškaný vlak od hlavného mesta

Situácia v cestnej doprave sa zhoršuje z roka na rok, áut je stále viac, cesty sú preplnené, pribúdajú nehody. Všade vo vyspelých krajinách sa preto železničná doprava dotuje, pretože je rýchlejšia, spoľahlivejšia, bezpečnejšia a ekologickejšia.
U nás sa však o obnovení vlakového spojenia zo Záhoria neuvažuje.  


Fotografie prebraté z railtrains.sk



30.7.2003



11.6.2018 


13.12.2019 - posledná jazda  



Zasadnutie OZ 8.2.2024

Starosta svojím svojským štýlom informoval (od 1:01:40)  na zasadnutí OZ o chystanom projekte na našej železničnej trati. Na koľajnice majú byť položené špeciálne betónové panely, čím by sa železničná trať premenila na cyklotrasu.
Na pripomienky občanov, že predsa cyklotrasu už máme a vedie prakticky paralelne popri trati, starosta odpovedal, že ešte nie je nič rozhodnuté.  


7.4.2024 - reportáž v hlavných správach na TV Markíza

Reportáž bola na webovej stránke Markízy po pár dňoch vymazaná, ale STU ju má stiahnutú a umiestnenú na svojom youtubovom profile.



Prečo sa k téme vyjadruje starosta Lábu, to zostáva záhadou. Ešte väčšou záhadou je, prečo reportéri neoslovili ani jediného občana zo Záhorskej Vsi, alebo v Vysokej pri Morave, ktorých sa zrušenie osobnej dopravy na trati 113 dotýka dnes a denne. 


 22.4.2024

Mailom som poslala tri žiadosti o poskytnutie informácií na základe zákona č. 211/2010. Adresátom žiadostí bola BSK, Ministerstvo dopravy a ˇŽSR. Vo všetkých troch žiadostiach som sa pýtala to isté:

1. Kto je zodpovedná osoba, ktorá má v agende rozhodovanie o zriadení rozkladacej cyklotrasy podľa patentu Strojníckej fakulty STU na trati ŽSR 113 Zohor - Záhorská Ves?

2. V akom štádiu je tento projekt?

3. Kde môže verejnosť poslať pripomienky k tomuto projektu?

Odpovede prišli len zo samosprávneho kraja a ministerstva. 



Zasadnutie OZ 21.5.2024 

Čo sa povedalo naozaj, som tu už písala, ale (aby ste sa nemuseli preklikávať a rolovať) pridávam znova: 

(1:21:00) (no hej, tiež sa niekedy neviem vykoktať...)
Anna Miškerníková: Chcela som sa spýtať na tú trať.... na tú cyklotrať, ktorá má ísť na trať... ako to vyzerá?

Starosta: Na akú trať?
(Peter Polák a Richard Pavlík starostovi vysvetľujú, že sa pýtam na projekt betónovej cyklotrasy, ktorá má byť zriadená na železničnej trati Zohor-Záhorská Ves.)

Starosta: Neviem... ja neviem, ja som tam nebol momentálne... kolegovia boli a.... majú sa ešte nejaké osoby vyjadrovať... Ja čo som debatoval s ľuďmi, tak Záhorská Ves... nejakým spôsobom neni nejaký extra záujem, aby sme to riešili... my cyklotrasu máme... ale ja som sa zúčastnil na jednom tom sedení, kde... kde... to bolo celkom zaujímavé sedenie... keď chcete a ak teda sa dohodnime, chceme cyklotrasu, aby to tak bolo, alebo... ja som im povedal, že chceme byť zúčastnení toho projektu, ale... neviem.

Anna Miškerníková: Cyklotrasu predsa máme.

Pani Búdová: A neudržiavanú.

Erik Danihel: Ja nejsom za to.

Starosta: Cyklotrasu by mala udržiavať BSK, ja už som im to povedal, je to jejich majetok, je to jejich, nech sa starajú. Nerobia...

Anna Miškerníková: Dobre, a my teraz máme jednu neudržiavanú cyklotrasu a potom budeme mať dve neudržiavané cyklotrasy, paralelne vedľa seba?

Zuzana Trstenská: Hm, tak by to dopadlo asi...

Peter Polák: No šak to sa nejde robiť tá cyklotrasa na tých koľajniciach.

Starosta: Neviem, to zatiaľ...

Anna Miškerníková: Ja som si vyžiadala 211-tkou vyjadrenie z Ministerstva dopravy a prišla mi odpoveď, že už boli dve sedenia.

Starosta: Ja myslím, že už je toto... tá diskusia v závere, dobre sme sa dneska aspoň bavili, bolo to tu v mieri, verím, že to tak bude ďalej, by som chcel toto ukončiť, lebo zase to zle dopadne a... jednoducho... sa naučme komunikovať, pretože... pretože to sú absolútne neférové veci, ktoré nedávajú logiku... a... poslanci by mali rozhodovať o tom, čo sa bude robiť, čo je stavenisko, čo je verejné priestranstvo a teda ja si myslím, že asi v tom smere by sme mali pokračovať. Ja vám ďakujem dneska za účasť a prajem vám ešte príjemný zvyšok dnešného dňa. Chcete to oficiálne odsúhlasiť, že končíme, páni? Dobre, ďakujem ešte raz, dovi. 

zápisnica: https://www.zahorskaves.sk/documents/dokumenty29/9063_zapisnica-oz-21-05-2024..pdf 
videozáznam: https://www.youtube.com/watch?v=juLj6y4VBxU


Zasadnutie OZ 25.6.2024

v zázname od 1:57:45
Chcela som sa spýtať, či je niečo nové ohľadom cyklotrasy na našej železničnej trati. 

(Krátka prestávka, počas ktorej si starosta vypýtal vodu, nalial si, podotkol, že sa musí napiť, keď mi má odpovedať, dal si pár dúškov, chvíľu konverzoval s pani Meňhartovou o jeho spôsoboch... až napokon odpovedal): 
Pani Miškerníková, nič nie je nové.

zápisnica ešte nie je zverejnená
videozáznam: https://www.youtube.com/watch?v=9ZSGKJ2-U94&t=17s





Ak by sa železničná trať 113 DOČASNE prekryla betónovými dielcami, možnosť obnovy osobnej železničnej dopravy na trati 113 Záhorská Ves - Zohor by sa odsunula na neurčite vzdialenú dobu. 

Ale mali by sme dve cyklotrasy vedľa seba.